Två veckor två kapitel typ

För två veckor sedan tänkte jag att jag skulle göra klart ett kapitel under två veckor. Och om tid blev över skulle jag utnyttja den till att fortsätta manusfixandet.

Det gick bra. Jag arbetade med kapitlet i någon vecka drygt. Sedan fick de tre följande kapitlen sig en rejäl genomgång i lördags. Jag bytte plats på scener, tog bort flera sidor och flyttade runt olika stycken. Mycket övergripande. Inget direkt finlir. Jag skrev även om en scen.

Nu har jag skrivit ut två kapitel. Det jag typ redigerat klart, och det som möblerades om rejält. Två dygn har försvunnit från berättelsen och jag har komprimerat händelseutvecklingen.

Det jag ”typ redigerat klart” ska jag gå igenom igen. Alltid lättare att få en överblick av en utskrift.

Kapitlet jag möblerat om i har jag funderingar på kring berättarperspektivet. Jag skulle vilja byta – tror jag. Så det är något jag får fundera på. Men med skoluppgifterna som kräver sin tid känns det skralt att tidsmässigt hinna göra båda kapitlen den här veckan. Jag får koncentrera mig på det ena, det som är ”klart”, och göra det ännu mer klart.

För kursen testade jag förresten att skicka in ett utdrag från ett annat kapitel som skulle gestalta centrala teman jag ofta skriver om. Jag fick jättebra feedback (fastän man inte behövde ge den sortens respons på just den här uppgiften) på en grej jag inte riktigt tänkt på så det vill jag också gå in och fixa lite med. Tja, det finns som vanligt att göra. Kan inte klaga på att jag sitter sysslolös.  Hur går det för er andra?

 

12 reaktioner på ”Två veckor två kapitel typ

  1. Vad duktig du är! 🙂 Jag blir riktigt inspirerad av din flit!
    Själv befinner jag mig i ingenmanslandet som heter ”mellan manus”, ett ganska trevligt ställe att vara på just nu 🙂 Efter ett år av just flit. 🙂

    • Oj, tack! Känner mig inte så flitig. Eller duktig. Mest disträ och förvirrad faktiskt. Men med viss envishet kommer jag liksom framåt ändå. Och får gjort mer än jag tror när jag kikar i backspegeln. 😊
      Flit och vila. Det gäller att ha en balans. Längtar till vilan och har en plan för när det är dags för den. 😉

  2. Det känns som om du är så duktig och strukturerad i ditt redigerande! Har snott lite av din metod som du skrev om för en tid sedan, att redigera ett kapitel per vecka, och känner mig mycket taggad att börja jobba på ungefär det viset nästa vecka! Är i det läget just nu; vila mellan första utkast och redigeringen 🙂

    • Vad roligt att jag inspirerat. Hoppas du hittar in i det och kan göra det till din metod med. 😊
      Borde kanske inte avslöja att jag känner mig lite splittrad eftersom tankarna ändå ligger som spindeltrådar över flera kapitel som jag vill justera lite i efterhand. Sparar på vad jag ska göra så får det bli något tillfälle att göra lite efterfix så här mitt i. För min egen ros skull. 😉

  3. Hej vad det går! Bra jobbat, och kul med oväntad och bra feedback 👍🏻
    Jag planerar för att flytta runt, kapa och tajta upp. Håller alltså på att läsa igenom första utkastet. Tror jag kommer att testa din kapitel-metod sista redigeringsvändan före testläsare 😊 Fortsatt lycka till!

    • Tack! Det går nog mer undan än jag tror själv. Att skriva ned vad jag gör bidrar till att se och känna en framåtrörelse. Lycka till själv med fixandet av första utkastet!

  4. Wow, det låter så himla roligt med din redigering! Själv är jag äntligen inne i en riktigt bra skrivfas, och även om texten egentligen produceras ganska långsamt, som de flesta av mina första utkast, så går det verkligen framåt, och jag skriver väldigt många skrivpass på en dag – så där, nästan hela tiden. Det är underbart att vara så inspirerad 🙂

  5. Du är riktigt flitig! 🙂
    Jag gnetar på med redigeringsrunda ett och hoppas vara klar inom två veckor. Vi får se hur det går med det för jag har ju en del annat att tänka på också, men det är ingen katastrof om redigeringen skulle dra ut lite på tiden eftersom boken inte ska släppas förrän till hösten 🙂

    • Känslan av att vara flitig är inte så stark men när jag skriver om det jag gör blir det tydligare att åtminstone något sker. 😊 Skönt för dig att du känner att det inte är någon stress nu.

Kommentera

