Breaking Dawn – never ending story

Jag tror inte det blir någon sorts recension på Breaking Dawn. Jag har knappt tvåhundra sidor kvar och den tar liksom aldrig slut med sina dryga sjuhundrafemtio sidor.

Skulle Meyer skrivit Twilight på det här evighetsmalande sättet skulle hon aldrig fått en succé. Och vad gör att det blir okej att skriva så, bara för att det är ens sista bok i en serie och de tre tidigare minsann sålt som smör i solsken?

Breaking Dawn – och jo, nu kommer jag spoila boken, bara så ni vet – börjar ju med att Bella och Edward gifter sig. Stort bröllop och smekmånad direkt efter. Bella har ett krav. Att ha sex med Edward som människa, trots att han skulle kunna krossa henne som om hon vore en myra. Förhandlingarnas par, alltså. ”Om jag gör detta för dig då gör du detta för mig.” Jag vet att jag klagade på det när jag skrev om föregående bok. Hon lyckas i alla fall övertyga honom genom något knep som jag inte minns nu. Inte nog med att hon blir full av blåmärken och ömmar överallt efteråt, hon är förstås överlycklig. Och har blivit gravid. I en super-upp-spedad graviditet förstås.

Japp. Det omöjliga har hänt. Vem kunde tro detta?!

Och då blir hon knäpp. Bella ska till varje pris behålla det märkliga liv som växer i henne, trots att det håller på att döda henne och ingen vet vad för monster hon eventuellt kommer ”föda” fram. Då, när Bella blir besatt av barnet och de reser hem byts berättarperspektiv och vi hamnar hos Jacob,varulvsmonstret. Jag tappar intresset totalt. Dels pga Jacob som faktiskt inte är så kul att ta del av, dels pga att Jacob ältar och ältar allt som har med Bella, varulvspacken och deras medlemmar, vampyrerna och vad han ska göra med sitt liv när Bella blivit förvandlad eftersom han anser att hon då är lika med död. Älta, älta, älta.

Nope, not my cup of tea, detta perspektivbyte. Sedan tar det sig – som tur är – då perspektivet byts tillbaka. Monsterbarnet är typ fött och Bella har förvandlats. Allt är nästan bra.

Jag tror att Meyer kunde sparat in på typ tvåhundra sidor för att få till en läsvänlig bladvändarlockande bok. Nu läser jag bara för att jag vill bli klar med serien. Och jag förstår varför jag inte läst om Breaking Dawn förut. Sist visste jag inte vad som skulle hända, men nu när jag vet… När jag sett filmerna också (för ja, sista boken är två filmer, fastän det kunde varit en) finns egentligen inget som gör att boken lockar. Mer än en sorts envishet att minsann läsa klart. Och, jo, lite spännande är det nu mot slutet. När ett ”nytt” hot dykt upp och familjen Cullens hus blir läger för ett stort gäng vampyrer med olika förmågor och ursprung.

Men som sagt, Breaking Dawn. Seg. Sanslöst seg. Och ärligt talat, inte lika stark handling som i de föregående. Jag bryr mig inte ens om karaktärerna den här gången. Är jag hård? Vad säger ni andra? Finns förlåtande kvaliteter som jag förbisett?

12 reaktioner på ”Breaking Dawn – never ending story

  1. Har bara läst den en gång. Vill minnas att jag slukade den i samma fart som de andra böckerna, men tyckte att det var lite väl skruvat/ologiskt/konstigt, och lite väl mycket Jakob. Det tar emot att gnälla när jag i det närmaste var bestått av böckerna när jag läste, men när jag ändå är igång måste jag bara få gnälla lite extra på Jakob. Alltså den karaktären går mig på nerverna, försöker tvinga Bella att älska honom, för ”hon vet ju inte sitt eget bästa”, bla bla bla. Rätt skönt att de aldrig blev tillsammans, för hur gör man slut med en kille som Jakob? Han är över gränsen mest hela tiden, och min absoluta favoritscen i filmerna är den när hon slår honom på käften. Nu har jag gnällt färdigt 🙂

    • Jag trodde faktiskt att jag tycke bättre om denna fyra. Antar att jag fortfarande var uppslukad av det nya, magiska och annorlunda när jag läste första gången. Även om jag vill minnas viss skeptisism över hur det utvecklade sig. Eller så var det filmerna som skapade motståndet… Och Jacob är ju inte den mest lätta kille. Envis, egoistisk och självgod. Håller med. Himla tur att det inte blev de två.
      Gnällstunder kan vara välbehövliga ibland. Speciellt när besvikelsen (irritationen?!) över att det inte var så bra som en hoppats/mindes tar över. 😉

      • En av anledningarna att jag inte läser om så ofta; är så rädd att bli besviken och vill behålla böcker i det sagolika skimmer jag minns dem i 😀
        Bra jobbat egentligen av Meyer; att skapa en karaktär som är allmänt irriterande, men ändå i grunden någon stans vill väl, och som därför engagerar.

      • Meyer lyckas ju verkligen väl med det. För att viljan att göra gott finns, den tvivlar ingen på, ändå blir det väl inte riktigt bra.
        Jag minns fyran som en bok jag inte riktigt tyckte höll så som jag hoppats, så jag missar som tur är inget skimmer den här gången 🙂

    • Jag minns inte känslan från första läsningen direkt, mer än att jag inte uppskattade den så mycket som de andra. Och det vet jag ju speciellt eftersom jag inte läst om den vilket jag ju gjorde med de övriga – flera gånger dessutom med de två första!

    • Jacobs del känns väldans lång, den kunde verkligen kapats ner rejält eller tom tagits bort… Och nu när Volturi faktiskt blir ett stort hot tycker jag också att det tar sig. Men även transportsträckan dit kunde lätt kortats ner. Bäst är att jag inte riktigt minns själva slutstriden så nu är det lite nagelbitarläsning som väntar 😉

      • Slutet har jag för mig är olika i boken och filmen men jag minns inte heller slutet så bra i boken. Minns i alla fall att jag tyckte slutet var bra 🙂

      • Ja, boken och filmen skiljer sig åt. Inte så att de slutar olika men innehållet är lite mer skruvat i filmen. Jag föredrar nog bokens slut. Överlag föredrar jag boken framför filmerna. Och även de andra böckerna tycker jag är bättre än filmerna.

      • Det var nog mer korrekt så som du uttrycker det – att slutet är lite mer skruvat i slutet. Olika är de ju inte :p

Kommentera

