Allt som blir kvar – Sandra Beijer

2016 kom Allt som blir kvar av Sandra Beijer, en författare jag hört en del om fast snarare för att hon är känd än för att hon skrivit så mycket, eftersom det här är hennes andra bok. Hennes blogg ska tydligen vara en av Sveriges största… Jag tycks ha missat något. Hm? Nu är jag åtminstone lite uppdaterad eftersom jag valde Allt som blir kvar till en uppgift för utbildningen. Och intrycket blev – om hennes debut är som denna andra bok – att hon nog inte riktigt min sorts författare.

Handling
Matilda har blivit dumpad. Det är varmaste juli i Stockholm och vännen Miron gör allt han kan för att juli ska bli månaden hon kommer över sin kille. Det ska bli hennes sörje-period, sedan måste hon ta sig samman. Festerna avlöser varandra, fyllorna är många, och kaoset är ständigt närvarande. Simon, en vän/bekant (jag fattar inte riktigt relationen där) ingår i trion med Matilda och Miron. Han bjussar på droger och känslokaoset blir än värre för Matilda. Hon smyger på sitt ex,  drar iväg på helt jättegalna upptåg med Miron och låter bli att svara i telefon.

Reflektion
Allt som blir kvar är en ungdomsbok för yngre vuxna. Händelserna staplas på varandra, allt beskrivs med en distans och jag tänker att det så det känns för Matilda. Hon är närvarande med ändå inte där. Språket upplever jag som rakt och emellanåt som alldeles för poetiskt för att jag ska hänga med. Bäst med ett exempel. Från sidan 47:

Han tar fram papper och penna, säger att vi ska skriva en lista på saker vi ska hitta på under de trettio dagar som börjar nu. En att-göra-lista för katastroftillfällen. Han skriver enkla saker som att beställa in en flaska vin mitt på förmiddagen och åka taxi till en okänd destination, men också svårare uppdrag som att besöka ett nytt land och göra något olagligt.

Innehållet i muggen tar slut för fort, bläcket i pennan rinner ut över pappret och jag själv ut under stolen. I ett kort ögonblick dröjer jag först kvar i luften, omfamnar tyngdlösheten när bakgrunden blir vag i konturerna. Jag flämtar till när höften träffar golvet, drar in i magen och rullar ihop invid bordet. Blodet strömmar till genom ryggen, klättrar ut i form av blanka svettpärlor. Nackhåret krusar sig av fukt. Jag ligger och andas mot träplankorna med näthinnan full av ljusprickar. Även om sommaren blöder utanför så imploderar jag av min egen temperatur, artärer som klistrar sig fast i varandra, en punkterad lunga.

Allt som blir kvar antar jag speglar Matildas förvirrade känslotillstånd. Historien fångar mig tyvärr inte. Jag läser på, skummar ibland och tänker att Matilda måste komma ur sitt kaos, men hon tycks snarare falla djupare ner i det. Vännerna är inte mycket till hjälp. Miron bidrar till att förvärra. Relationen till han är för komplex för att jag ska begripa varför Matilda gör det hon gör med honom.

Utan att avslöja slutet, men det tycker jag knyts ihop riktigt snyggt. Anledningen till att pojkvännen gjorde slut är en del av ett svek som Matilda inte kunde förvänta sig. Ändå, hennes reaktion förvånar.

Vill du läsa något annorlunda? Något om att vara ung, dum, full och uppfylld av sin egen sorg och sitt inre kaos? Då har du hittat rätt bok.

En bok att köpa kanske? Allt som blir kvar hittar du t.ex. här och här.

 

2 reaktioner på ”Allt som blir kvar – Sandra Beijer

    • Omslaget är snyggt, det håller jag med om. Dessutom är boken liksom ”liten” så den har ett mycket tilltalande utseende överlag. Och så är texten luftig inuti. Det gillar jag också. Mycket bra med den trots allt 😉

Kommentera

