Teen Noir – om mörkret i modern ungdomslitteratur

Maria Nilson, lektor i litteraturvetenskap, har skrivit en fackbok som belyser det hon kallar Teen Noir, ungdomsböcker där inslag av t.ex. fantasy, monster och ondska är i fokus.

Jag blev tipsad om boken av en av deltagarna på utbildningen, just för att jag är intresserad av den här sortens litteratur och själv skriver en dystopi just nu. Teen Noir ger mig inga direkta aha-upplevelser, vilket jag kanske hoppats på. Jag hade velat ha några djupare analyser av dessa fenomen med mörka inslag i ungdomslitteratur, men jag tycker inte jag riktigt får det.

Däremot får jag mängder av boktips, mängder av reflektioner kring varför den här sortens litteratur är populär och varför den behövs. Historiska återblickar och intertextualitet om hur sagor och annan litteratur återkommer gång på gång i litteraturen och hur särskilt de här genrerna återupptar sagors karaktärer och handlingar för att skapa något (relativt) nytt.

Så läsningen är intressant. Och är du nyfiken på att läsa mer om ungdomslitteraturens mörka inslag tycker jag du kan ta en titt i den här. För mig blev det en bok jag läste i lite då och då, och den har legat här bredvid soffan i nästan två månader (himla bra när en kan låna om böcker som det inte är kö på). Teen Noir – om mörkret i modern ungdomslitteratur, rekommenderas.

 

7 reaktioner på ”Teen Noir – om mörkret i modern ungdomslitteratur

  1. Men gud så intressant den verkar, även om den inte tycks bjuda på några ”svar”. Den här ska jag försöka läsa (om min ständigt växande läskö någonsin tillåter …).

    • Den är intressant! Roligt att få läsa om sådant som kan kännas självklart när någon sätter ord på det. Och den där vill-läsa-högen är hotfullt hög nu. Med risk för att begravas under den om den ramlar. 😉

  2. Spännande! Tror absolut att det är en genre jag borde lära mig mer om, mina kunskaper om teen noir är för tillfället mycket begränsade.

  3. Låter som en väldigt bra bok om man skriver för ungdomar. Dessutom ändras kanske teman som är intressanta för ungdomar också över tiden? Hur som helst är det ju alltid en fördel om man känner till vad de vill läsa om 🙂

    • Visst förändras teman över tid och det går trender i vad som är populärt och skrivbart. Gränserna tänjs för vad som accepteras att ges ut inom barn- ungdomslitteraturen. Inte för att det alltid är av godo men intressant är det iaf. 😊

Kommentera

