Än är jag här, än är jag där

Varning. Det här inlägget kan upplevas splittrat. För det är jag. Splittrad alltså. Ena stunden är jag trött, andra stunden pigg som en mört. En stunden är jobbet jättekul, andra stunden not so much! Och mitt skrivande… Hjälp. Ena stunden jobbar jag på duktigt och tycker det går framåt. Nästa stund tycker jag det inte kommer någonvart alls.

För att inte tala om uppgifterna för utbildningen. Den här veckan har vi två uppgifter. Som jag tycker är helt omöjliga. Det är sällan jag känner så. (Förutom när vi skulle rota runt i våra minnen för några veckor sedan. Den uppgiften ville sig inte.) Oftast gör jag det jag ska, och jag brukar vara färdig i god tid. Duktig och strukturerad. That’s typ me!

Inte denna vecka dock. Tror energin hamnar på jobbet. Därav är jag överallt i tankar och i görande. Tack och lov för att det blir lugnare nästa vecka. På jobbet. Hemma är det typ alltid lugnt. Som tur är.

Som om det inte räcker med att jag är än här och än där i tankarna så ligger funderingarna som vanligt på vad jag ska välja för kurs till hösten. Universitetskvällskurs, universitetsdistanskurs eller något enklare à la ett studieförbund typ spanska någon nivå upp från nybörjare eller faktiskt välja att inte göra något alls och bara sitta hemma och skriva om kvällar och helger. Och kanske ta tag i den väldigt välbehövliga träningen som inte blivit av på flera år.

Ni ser. Alldeles för mycket hit och dit. Och nu prackar jag på er detta också. Sorry! Hoppas för er skull att ni är lite mer jordade och rotade och på plats. 🙂

 

14 reaktioner på ”Än är jag här, än är jag där

  1. Jamen sådär är ju livet ibland. För många av oss i alla fall. Känner igen mig i en hel del. Det gäller nog bara att sitta ned, vila en stund i helgen eller ta en promenad och fundera. Vilket är viktigast? Vad gör dig gladast? Vad ger dig energi? Hoppas du finner bra svar så att du kan reda ut vad du ska lägga fokus på. Träning är alltid bra. Skriva är nog alltid bra det också 🙂

  2. Jag älskar själv att gå kurser (framförallt i språk), men det låter eventuellt som att det skulle sitta fint om du bara ägnade dig åt skrivandet i stället? För att slippa ytterligare splittring. Möjligen är det så att jag mest ger mig själv detta råd nu, eftersom jag är drottning av kaosartad tillvaro med alldeles för mycket inpressat.

    • Jag tänkte så, att inte välja någon kurs, förut. Men det är ju så roligt. Och lyckas jag inte få upp min arbetstid (80%) känns det som ”slöseri” att inte utnyttja övrig tid till studier eller något sådant lite mer målinriktat…. En tankefälla tror jag. 😉

  3. Åh, låter jobbigt det där splittrade, har varit där och är nog fortfarande ibland. Tror det var Marie (?) som skrev att det brukar hjälpa att göra det man vill mest, och strunta i resten (det som går strunta i vill säga). Det gäller ”bara” att komma på vad man vill mest 🙂
    En tanke: skrivet kan vara målinriktat det också, även om det är något man gör hemma alldeles för sig själv 🙂 Men jag förstår tanken med att utnyttja den där lediga tiden till något mer ”organiserat” än att sitta hemma i sin vrå och skriva.

    • Eftersom jag tycker kurser är så roliga att gå har jag denna noja varje gång vid den här tiden av året – sedan flera år tillbaka. Och inte hjälper det att jag känner att jag så gärna vill testa att arbeta mer med text. Förverkligandet, att nå dit, påverkar ju förstås hur jag gör med kurser och liknande. Har lite tid på mig att landa i det valet som tur är. För även om jag söker något behöver jag ju inte ta ställning nu, utan när beskeden kommer i sommar 🙂

  4. Ibland är det splittrat och jag tror det bästa man kan göra i en sådan stund är precis det du gjort, skriva ner sina tankar, då ser man ju sina egna tankegångar eftersom det blir något konkret. Kurser är jättekul men det finns inget som säger att om du skippar kurs en termin kan börja igen nästa termin, alltså om du behöver skingra tid 🙂 Du ska göra precis det du känner att du vill.

    • Jag har en tendens att vilja för mycket. Ofta gör iaf bara en, två saker samtidigt. Som nu, så pressar jag mig inte att träna också. Räcker med jobb, utbildning och att ibland vara social. 😊 Ibland vill jag förstås göra allt jag vill men då blir det att prioritera för det går liksom inte att klämma in allt.

  5. Haha, men hur mycket energi har du människa?! Jag vill också dricka det vatten du dricker 😉
    Annars känner jag igen mig, det där splittrade. Kul inlägg, även om jag måste gå och yoga nu för att lugna ner mig, hihi.

    • Haha, vad knasigt. Jag känner inte alls att jag har energi. Känner mig ofta jättetrött, men hinner väl med rätt mycket mellan stunderna när jag är en död sill i soffan 😀

Kommentera

