Redigering och gestaltningsfunderingar

Två kapitel fick sig en rejäl omgång igår. Det ena redigerades en hel del. En dialog fick t.ex. ett ansiktslyft plus att kapitlet förlängdes med två och en halv sida, och det andra… Ja, det putsade jag på både här och där. Jag funderar fortfarande på om jag kan göra det skarpare.

Ett gott dagsverke. Och den där kursuppgiften som gav stort motstånd under veckan, den gjorde jag klar redan på lördagen. Så söndagen blev helt fri till manusarbete.

Eftersom det varit en del inlägg i det sista om gestaltning (t.ex. i veckan Debutantbloggen och Nästa sida) har jag förstås haft ögonen riktade extra mycket mot mina gestaltningar och avsaknaden av dem. Ibland är de bra, ibland kan de helt klart bli bättre. Men just nu lägger jag inte jättemycket energi på att fixa just med dem. Sedan om det blir för mycket av ena eller andra… Ja, då kanske någon får tycka till om det och så ändrar jag mer än gärna. Men nu vill jag komma framåt. Och du, har du inte läst inläggen på respektive blogg, då tycker jag verkligen du ska göra det. De är både underhållande och tänkvärda.

Och så tar jag tillfället i akt och hälsar två nya följare som dykt upp här i veckan välkomna. Tack för att ni läser och vill följa min blogg 🙂

 

6 reaktioner på ”Redigering och gestaltningsfunderingar

  1. Oj vad du jobbar på, heja heja!
    Gestaltning är min stora käpphäst, tror jag är lite miljöskadad av det mer raka sättet att berätta i YA och typ klassiker, och har därför lite svårt att skriva mer omvägar. Måste nog läsa mer samtida litteratur för vuxna:) Tack för länkningen 🙂

    • Länkar så gärna! Tack 🙂
      Nog känner jag igen mig i att gestaltandet inte är det jag läst mest av i all YA och för att inte tala om all fantasy jag läst. Får väl göra som du och läsa mer vuxen litteratur. 😉

    • Att gestalta tycks vara en konst som vi är några som vill bli bättre på. Själv vill jag göra mer subtila gestaltningar i allt jag skriver. Ibland känns det så utstuderat, speciellt när jag verkligen tänker på att göra det. 😉

  2. Jag har faktiskt inte tänkt aktivt på det här med gestaltning innan jag läst de blogginlägg som florerat på sistone. Det är så himla nyttigt och givande att läsa folks skrivrelaterade bloggar. Fattar inte hur jag hankade mig fram innan jag hittade in i bloggosfären. Tack, alla!

    • Det var mycket jag inte tänkte på innan jag började läsa skrivbloggar. Skrivkurserna jag gick på berörde en del, men jag märker att vissa bitar tar sin lilla stund innan det faller på plats. Som gestaltning. Men som tur är har jag gjort mycket rätt innan jag kände till alla begrepp, och en hel del fel också förstås. Tack och lov har det inte varit helt galet. Puh för det liksom 😉

Kommentera

