Redigeringsstopp, musikal och kursval

Intensivt redigerande under långfredagen och förmiddagen på påskafton. Sedan tog det stopp, dels för att vi skulle bort, dels för att jag började fundera på att ändra en scen och byta ut en person mot en annan. Allt för att göra det än mer spännande, och för mig mer tillkrånglat. Dessutom har jag ett och halvt kapitel framför mig som kräver en del arbete och om jag gör personbytet så kommer det innebära ännu mer arbete. Innan jag gör det praktiska arbetet får det bli tankearbete. Därav stopp i redigerande och skrivande. Det positiva är att jag närmar mig slutet av min första del och alltså kommer kunna gå igenom allt snart igen. Det känns alldeles underbart att se att jag faktiskt börjar närma mig ett slut.

I väntan på att musikalen Passion ska börja.

Förutom att jobba med manuset har jag bl a varit på påskmusikal, dvs en musikal om korsfästelsen och händelserna alldeles innan och därefter. Oavsett om man är kristen eller inte är berättelsen om Jesus en fantastisk historia och musikalen som framfördes av medlemmarna i församlingen höll en riktigt hög, och proffsig, nivå. Men så har de uppfört den förr. Det har blivit lite av en tradition. Kul det.

Och nu är vardagen här igen. Ikväll ska jag ta en sista titt på vilken/vilka kurser jag ska anmäla mig till. Jag har i första hand tänkt någon kort litteraturkurs på distans, typ 7,5 hp – 15 hp för höstterminen. Men samtidigt överväger jag att inte gå något alls i höst. Dock, eftersom jag känner mig själv, vill jag inte stå här utan valet att kunna välja bort en kurs om några månader. Jag vill kunna bestämma mig då för hur jag gör. Så Antagning.se here I come!

Hur gör ni med eventuella kurser i höst?

 

19 reaktioner på ”Redigeringsstopp, musikal och kursval

  1. Har aldrig varit på någon musikal, men vill gå någon gång!

    Jag har sökt flera olika kurser, en i barn- och ungdomslitteratur, fyra i skrivande, och en i formgivning. Men jag har inge riktigt bestämt mig för vilken ordning jag ska ha dem i än… Men kommer nog läsa på 100-150% i alla fall. Finns så mycket jag vill läsa!

    • Vad roliga kurser du sökt. Klart du ska passa på att läsa minst 100% när du kan och om du orkar. Jag kompletterade med fhsk samtidigt så som mest låg jag på 250% en termin. Intensivt men fullt görbart. 😉
      Jag älskar musikaler och har sett flera olika. Använd studentrabatt på t.ex Göteborgsoperan, även om Fantomen tar över där från hösten så är det något att testa när du har chansen att gå billigare. 😊

  2. Bra jobbat med ditt skrivande och alltid intressant att läsa dina inlägg 🙂 Och nu blev jag påmind om kurser…! Jag har tänkt att jag skulle vilja gå en skrivrkurs på distans och på högre nivå. (Har redan kurser från Folkuniversitetet (Skriva en bok) m fl men jag skulle vilja hitta en högskolekurs. Har inte hunnit kika så mycket, men du kanska kan tipsa mig när du ändå är ute och ser dig omkring? Lycka till!

    • Tack, vad roligt att höra att du tycker det! 😊
      Det finns flera skrivarkurser att få hp på. Själv tyckte jag en som heter Skriva för barn & ungdom lät intressant. Halvfart och distans. Men även några litteraturkurser lockar. Om det ändå gått att göra ”allt” 😉

      • Ja, tänk om dygnet haft fler timmar… Men man får försöka prioritera och leta fram det allra mest ”gottiga” och roliga. Och inte glömma att vila lite emellanåt, bara vara 🙂 Det ska jag strax göra. Hoppa ned i ett varmt bad, läsa en tidning och äta godis 🙂

  3. Jag har sökt Religionsvetenskap, grundkursen på distans, till hösten. Hur jag ska hitta tiden vet jag inte än men jag saknar lite mer intellektuella utmaningar än vad jobbet ger just nu så jag tror att jag skulle må bra av att stimulera lite tröttare delar av hjärnan.

    • Så var det för mig för många år sedan efter flera år på samma arbetsplats att jag kände att jag behövde något mer. Är det roligt känns det lättare att hitta tid. Lycka till!

    • Jag får ha ögonen på dig då! 😉
      Det blir som en drog. Det var flera år sedan jag inte hade en kurs vid sidan av jobbet. Så länge jag inte jobbar 100% känns det lite som om jag ”måste” fylla ut tiden… Plus att det ju är rätt kul. 😊

  4. Bra jobbat med manuset! Och oj, hur hinner du med så mycket kurser? 😮
    Jag försökte komma in på en kurs (eller snarare två olika, fast det anda handlade inte om skrivande) i höstas men kom inte in på någon. Lite synd kände jag då jag var nära på den ena. Men inte uteslutet att det blir ett nytt försök en vacker dag om jag har mer tid. 🙂
    Förstår att det känns skönt att vara nära slutet. Sådan lättnad liksom.

    • Att gå någon kurs när jag inte jobbar heltid har blivit en vana. Klart du ska prova igen när du känner att det funkar. 😊
      Ja, en otrolig lättnad att se att manuset börjar närma sig sitt slut.

Kommentera

