I tankarna sker det mesta

Jag arbetar för fullt med manuset. Varje dag blir det flera timmars arbete.

Eller nej. Inte riktigt så.

Jag arbetar med manuset i det stilla. Tänker på det ibland. Några gånger om dagen kanske. Inte när jag är på jobbet dock, där hinner jag knappt tänka egna tankar.

Det dumma är att jag inte kommit på någon superduperlösning för det jag funderar på. Ibland måste vissa saker skrivas fram. Eller redigeras fram som i det här läget. Jag måste sätta mig ner, läsa och fixa med texten. Jag kanske ska testa att skriva något av det jag funderat lite på, men som inte känts helt klockrent…

Då kommer nästa steg. Att göra det när jag har hyfsad ork och tid. Igår fanns tiden men inte orken (det gör det typ aldrig på måndagar efter drygt tre timmars möten i rad som avslutning på arbetsdagen) och idag finns tid och kanske också lite ork. Men, jag ska äta lite först. Och det vet jag ju hur det kan bli. Matkoma. 😀

Det finns alltid bra ursäkter till att göra annat. 😉

 

12 reaktioner på ”I tankarna sker det mesta

  1. Känner igen det där… Det som brukar hjälpa mig är framåtrörelse. Har du provat det? T ex en promenad, en cykeltur eller till och med att köra bil en lite längre sträcka. Det intressanta är att flera jag pratat med som skriver eller ägnar sig åt annat kreativt skapande har samma erfarenhet. Framåtrörelse sätter fart på hjärncellerna 🙂

  2. Inlägg jag känner igen mig i, och klok kommentar!
    Angående skrivandet så tycker jag kombinationen av att tänka på sitt manus även när man inte sitter vid datorn och att skriva är oslagbar. Man kan inte lösa allt i tanken men man gör ofta ett förvånansvärt stort arbete även när man inte skriver. Men, som nämnts, kapitlen hoppar inte från huvudet till skärmen, mycket sittande och pysslande med ord och meningar blir det.
    Framåtrörelse – ja😄👍
    När det går segt går jag ut, ensam, till skogs🌳🌲och ofelbart – efter en stund kommer en mening, en replik, en id’e. Tillbaka vid datorn går det sedan ofta bättre; piggare, behaglig i kroppen, gladare😊Motion och skapande – tillsammans!

  3. Jobbigt när det går segt. Är på samma plats just nu, fast i planeringsfasen. Hur jag än vänder och vrider på min idé så är det något som skaver, inte funkar osv. Har du provat att skriva ner dina tankar kring manuset och problemen i en anteckningsbok? Jag tycker alltid lite good old fashioned handwriting sätter fart på tankeflödet 🙂 OCH kreativiteten.

    • Det var länge sedan jag skrev för hand. (Även om jag har en skrivknöl på långfingret från tonårsåren då allt skrevs för hand.) Men visst, det kanske kan vara något. Annars är jag en tänkare. Jag funderar på vad som känns/verkar logiskt och mest spännande. Så nu bollar jag med två scenarion. För ena krävs inga ändringar av en scen, och bara att jag skriver till en ny scen. För det andra krävs det att jag skriver om jättemycket. Jag har inte riktigt energi till att göra det. Vill ha typ en heldag för att testa det ena och jämföra med det andra… Kanske i helgen om jag jobbar undan skoluppgifterna. 🙂

  4. Känner igen mig mycket i det du skriver, här går hjärnan på högvarv för jämnan känns det som 🙂 Instämmer med övriga, långa promenader och att krafsa ned lösa tankar på papper brukar göra susen med det mesta 😉

    • Jag har en förhoppning om att helgen löser allt. Förlitar mig på lördagen tänker jag, och avsätter den till att få ordning på kapitlet som krånglar. Oavsett om det sker med hjälp av promenader eller handskrivna anteckningar 😉

Kommentera

