Och så var sagan slut…?

Det märkligaste skedde i lördags. Jag redigerade, skrev lite nytt, tog bort tre sidor och skrev om. Och då, när jag skrev om sista scenen för kapitlet då tog det slut.

Alltså, det skulle kunna vara ett slut.

Lite abrupt visserligen.

Men boken är ju första delen av två så ett typ cliffhanger-avslut fungerar ju.

Igår fixade jag med det jag skrivit nytt. Redigerade och funderade. Är det verkligen redan slut?

Det som kommer sedan skulle kunna vara början på den nya boken. Men jag hade visserligen tänkt mig att det skulle vara på ett annat sätt, med ytterligare två kapitel till som jag eventuellt skulle göra om till endast ett.

Jag får fundera lite till. Se vad den andra boken kan börja med. Om jag ska göra som jag tänkt först, eller om jag ska göra som det blev nu. Så… jag återkommer.

 

12 reaktioner på ”Och så var sagan slut…?

  1. Haha, vad lustigt! Det motvilliga slutet! Intressant när berättelsen dikterar var den ska ta slut. Men det kan nog vara värt att lyssna på. Bara du får fundera lite över det där du hade tänkt dig så löser det sig nog, ska de se 🙂

    • Jag har en tendens att vara rätt berättelse- eller karaktärsstyrd när jag skriver nytt. Visst, jag har en tanke om vart jag vill, men jag låter ofta texten styra hur jag tar mig dit. Nu blev det så här.
      Jag får ta någon vecka att fixa med det här ”nya” avslutet och kapitlen runt det och se om det blir som texten vill eller om det blir som jag tänkt 😉

  2. Hehe, tänk hur det kan bli. Oftast blir det tvärtom för min del men det där var något nytt. Du får säkert till det med lite tankearbete 🙂

    • Det är inte första gången min handling tar oväntade vändningar för att karaktärerna gör något jag inte tänkt att de ska göra. Nu blev det ingen jätteändring handlingsmässigt, men det ställer till det lite ändå 🙂

  3. Det kan skje så mye fascinerende i en skriveprosess, spennende at det bare sånn plutselig dukket opp en slutt. Lykke til videre med skrivingen og hei, bloggen din var interessant og fin, I’ll be back 🙂

  4. Exakt samma sak hände mig en gång. Jag hade tänkt ut flera dramatiska scener när de sista raderna plötsligt skrev sig själva…Visst var det snopet! Men med facit i hand blev det bra (förutom den där lilla skavande detaljen att jag inte är utgiven än då 😉) Men jag tycker som du att skrivandet är spännande när det inte blir som man tänkt sig och det där med karaktärer som gör som de själva vill ska ju vara bra. Så smält det, läs det igen och gå sedan på känsla är mitt tips👍Kanske är det faktiskt färdigt…

    • Just nu har jag fullt upp att fundera på om slutet, alltså det som blev ”över” kan fungera som en bra början på nästa bok. Har redan lite funderingar om hur jag kan lösa det så nog lutar det i nuläget åt att jag avslutar med mitt ”nya” slut. 🙂

    • Ja, i nuläget ser det ut som att jag klipper här. (Kanske ändrar mig…) Och jag har börjat vänja mig vid att ”slutet” är den nya början och har tankar på hur jag vill utveckla detta. Sedan är det bara att fortsätta skriva. Andra delen är ju liksom klar, även om jag vill vinkla om en sak så att det kommer kräva en del omskrivningar.

Kommentera

