Nytt igen från nytt förlag

Igår släppte Dare Me Publishing sin andra bok, Nästan som du av Katarina Persson. Jag som följt Katarinas blogg i flera år tycker det är roligt att hon och E L Dezmin öppnade ett nytt eget bokförlag i början av året för att nå ut på en marknad där vissa böcker har svårare att passa in i förlagens mallar eftersom de t.ex. kan tillhöra en subgenre som inte svenska förlag alltid vågar satsa på. (Lite kort sammanfattat sådär…)

Och det är just detta som jag tycker är så spännande, att ett förlag kan meddela i en refusering att ett manus är riktigt bra, men att det inte passar dem. Och då tänker jag inte på att man råkar skicka sitt fantasymanus till ett deckarförlag! Visst, förlagen har sina nischer och kan inte ge ut allt som kommer in, men ändå. Jag tror precis som Katarina och Eva-Lisa att förlag missar böcker för att de inte vågar satsa på det som kan upplevas sticka ut och inte passa in i förlagens tankar om publicering.

Roligt när författare tar saken i egna händer och ser till att få ut sina spännande – och kanske även lite annorlunda –  manus till läsarna ändå. 🙂

 

20 reaktioner på ”Nytt igen från nytt förlag

  1. Jättespännande – och inspirerande! Och ett bra boktips😊Själv har jag fått höra att formatet på mitt manus är originellt och fräscht (psykologisk thriller med drag av romance) och t o m (av en lektör) att den tros kunna väcka stort intresse, men den har ändå inte getts ut. Nu har jag ju blivit delgiven bristerna med mitt manus också men tänk om jag fått nej även för att den är annorlunda ?
    Verkligen givande att läsa andras tankar om skrivande, förlag m.m. Tack för en bra blogg med varierande inlägg👍

    • Tack! Vad roligt att du tycker det är intressant. 🙂 Jag tycker att bokmarknaden kan kännas smal ibland. När det är bokrea i fysisk butik blir det t.ex. väldigt tydligt. Samma typ tio titlar reas överallt (okej, kanske inte tio, snarare tjugo!). I alla fall, mer mångfald, det tror jag på!

  2. Hej, vad roligt att hitta det här inlägget. 🙂
    Ja vi kände att det var något som saknades på den svenska bokmarknaden och ville göra något åt det. Att det fanns en lucka i de traditionella förlagens utgivning. För precis som du säger är det väldigt vanligt att förlag refuserar för att manuset inte anses passa deras utgivningsprofil, av helt anda skäl än att de brister kvalitetsmässigt.
    Eva-Lisas bok har ju redan fått väldigt fina recensioner, dessutom så det är jättekul! 🙂

  3. Håller med Katarina, jätteroligt att hitta det här inlägget! 🙂
    Nu har ju Katarina sammanfattat det mesta ganska bra här ovan. Faktum är att många förlag håller sig till väldigt beprövade upplägg på historierna och då blir det ju färre böcker som sticker ut också. Undantaget brukar vara om de får reda på någon utländsk bok som blivit en bästsäljare, DÅ kan även historier som de annars inte gett ut, bli intressanta att köpa rättigheterna till.

    • Jag förstår att det finns vinstintressen och att säkra kort från utlandet kan locka svenska förlag, men det blir något tunt när allt är likadant. Samma om en vill gå på bio. Vi har ju en biojättekedja vars utbud är ruskigt magert med jämna mellanrum eftersom de nästan uteslutande visar filmer som är amerikanska publiksuccéer.
      Håller nu tummarna för att Katarinas bok får lika fint mottagande som din fått 🙂

      • Håller helt med dig. Jag förstår det också, men det blir ju lite lustigt när de inte vågar satsa på svenska författare, bara på redan säkra kort som slagit utomlands.
        Även jag har noterat det där med filmerna som går på biografer. Det hade ju varit trevligt med något annorlunda någon gång också 🙂
        Stort tack! Det tror jag säkert att den får, jag gillade verkligen manuset när jag läste det! 🙂

  4. Ja, visst är det spännande med litteratur som sticker ut! Jag vill gärna ha spänning men är trött på poliser, utredningar och bårhus…😕Men ”Female Noir” låter lockande!

    • Jag som generellt sett inte läser deckare, känner dock ändå väl till stereotyperna i den världen. Så allt som är nytt känns spännande och faktiskt lockande även för mig 🙂

  5. Jag vet av erfarenhet att det kan vara lite knepigt med böcker som ”faller mellan genrerna”. Nu fick jag visserligen mitt manus utgivet, trots den ganska unika genren (alltså, unikt behöver inte vara lika med bra – jag försöker inte slå på min egen trumma här … inte så högt i alla fall), men problemen har inte stannat där. Det har varit jättesvårt att få någon tidning att recensera den. Och jag vet inte hur många av de bloggrecensioner jag faktiskt fått som börjar ungefär ”Jag hade egentligen inte tänkt läsa den här boken eftersom jag inte var säker på om den skulle passa mig”. Jättebra att ta saken i egna händer!

    • Nej, unikt måste inte automatiskt vara lika med bra, men det kan ju väcka intresse. Själv är jag inte jätteförtjust i experimenterande böcker och är väl rätt mainstream vad gäller val av böcker, men jag gillar ändå att många gör mer, och går ett steg längre. Sedan att jag inte alltid ”tycker om” själva resultatet det är en annan sak. 🙂
      För egen del är det med spänd förväntan jag väntar in rätt tid för att ta itu med din bok. Jag har nämligen fått för mig att den kommer passa mig 😉

      • Jag får väl hålla tummarna för oss båda kanske att jag ska tycka om den då 😉 Men jag är förvarnad, och andra bloggare som brukar ha typ samma smak som mig har gillat den så det lovar gott. 🙂

Kommentera

