The Last Star – Rick Yancey

The Last Star är sista boken i den dystopiska sci-fi trilogin som började med The Fifth Wave, (Den femte vågen) som jag läste för snart fyra år sedan. Väntan på denna sista bok i trilogin har varit lång men inte förgäves. Den är spännande med snabb action och ett slut som överraskade en aning.

Handling
Det är dags att rädda världen. Kvar för uppgiften har vi  tonåringarna Cassie Sullivan, Evan Walker, Ben Parish och Marika, plus lille Sam på sex år. De har slitit värre än John McClane (Die Hard) och tillsammans har de utsatts för mer än Wolverine. De är överlevare.

De möter Silencers, människor intagna av rymdvarelserna, vars uppdrag är att döda alla som rör sig fritt. De måste inta en militärbas för att rädda sig själva och hela mänskligheten. Och allt går snabbt. De har inte mer än fyra dagar på sig nu. Fyra intensiva dagar innan allt är för sent.

Reflektion
Förra boken, The Infinite Sea, tycker jag inte höll lika bra som första. Denna sista tycker jag bättre om. Att läsa böckerna med så långa uppehåll är dock inte rättvist mot vare sig mig eller dem. Jag lägger jättemycket tid på att försöka minnas vad som skedde i föregående bok för att få ihop inledningen i The Last Star (inga hjälpsamma tillbakablickar/förklaringar) och det dröjer innan jag kommer in i handlingen. Jag skulle gärna läst dem i ett streck, för att verkligen uppfyllas av det dystopiska scenariot och komma nära karaktärerna.

The Last Star är minst sagt actionspäckad. Lite tonårskärlek innehåller den men framför allt är det en kamp för överlevnad och att sätta dit the bad guys. Perspektivväxlingarna mellan karaktärerna bidrar till att ett pussel läggs som skapar en helhet av chockerande avslöjanden. Språket speglar de olika karaktärernas personlighet till viss del, och överlag upplever jag språket som kantigt, rakt och enkelt. Det passar handlingen och de karga miljöerna.

Att The Fifth Wave blev film förra året förvånar inte, men det verkar inte som att en uppföljare är på väg upp i det närmaste eftersom den inte fick ett särskilt bra mottagande. Lika bra det kanske, eftersom många böcker förlorar på att bli film. (Tänk bara på Divergent.)

Vill du ha en spännande dystopisk YA med sci-fi- inslag? Något hyfsat lättsmält trots domedagskänslan? Då är The Fifth Wave-trilogin något för dig. Rekommenderas.

 

Köpsugen? Du kan t.ex. hitta The Last Star här och här.

4 reaktioner på ”The Last Star – Rick Yancey

    • Själv är jag mycket förtjust i den här sortens YA. Gillar bla att böckerna ofta har ett starkt driv och ofta är riktiga bladvändare. Men det får inte vara på bekostnad av karaktärerna. Denna lyckas med både trots att den berättas ur flera perspektiv och skulle kunna uppfattas som rörig.

  1. Se där, det är nog det första inlägget om den här boken som jag ser. Har väntat för att se hur den ska tas emot. Det här verkar ju lovande 🙂

    • Jag har inte sett någon av de bloggar jag brukar läsa skriva om den heller. Har den fallit glömska då fler än jag kanske inte direkt älskade tvåan? Jag höll iaf på att glömna den tills jag såg den på biblioteket. 😉

Kommentera

