ESC YLE VS NRK

Bit i den rubriken! Vad den betyder är i alla fall att efter att ha tittat på tv:s införprogram av Eurovision Song Contest 2017 på finlandssvenska YLE och norska NRK (Sverige sänder ju som jag nämnt tidigare inte några uppladdningsprogram i år) är det bara att konstatera att YLE vann.

Inte för ett det egentligen var någon tävling, men det jag efterfrågar i ett införprogram av ESC är att få se så mycket som möjligt av låten/videon och få lite ”skvaller” om artisten och landets urvalsprocess. Jag vill också ha en kunnig panel som inte flamsar, tramsar och pratar sönder varandras åsikter eller programmet. Allt detta fick jag av YLE:s De Eurovisa.

Det norska programmet föll på att de visade kortare snuttar av låtarna samt av att panelen som visserligen tycktes kunnig flamsade sönder programmet. Lite skämt och humor är inte fel, men när de tycks ägna sig mer åt att samla poäng på att vara vitsiga med varandra och bräcka varandra då tappar jag intresset.

Så imorgon gäller det. Då kommer första delfinalen. Och Sverige är tydligen först ut. Vi börjar ju faktiskt ute i kulisserna så att ta in låten från dem till scenen och arenan är väl en sorts snygg symbolisk brygga. Inte för att jag fattar varför herr Dressman, nej förlåt, nu var jag elak… herr Robin Bengtsson måste börja därute. Men men.

Någon låt du håller på? Själv gillar jag fortfarande Italien skarpt, men annars finns några låtar som satt sig. Vad gäller klassiska knasiga eurodiscolåtar som antingen floppar eller blir succé i tävlingen är Slavkos Space en sådan. Montenegro skickar en kille i bar överkropp med jättelång fläta som sjunger att han har sin ”suit on”. Jag älskar´t!

 

 

12 reaktioner på ”ESC YLE VS NRK

  1. Selv pleier jeg ikke å se programmene før semifinalene og finalen, men det var likevel interessant å lese om forskjellene mellom YLE og NRK sine sendinger og basert på dine beskrivelser hørtes YLE mer ut som min greie enn NRKs sine førsendinger også. Og jeg likte beskrivelsen din av Robin Bengtsson som Herr Dressmann (litt fordi jeg lyttet til mange av sangene fra svenske finalen og heiet veldig på Wiktoria Johansson fordi jeg syns stemmen hennes er så kul), jeg syns ikke det var så elakt å kalle ham Herr Dressmann og er enig i tankene dine om Montenegro. Fint at det er flere ESC-fans (jeg kommer til å poste nye ESC-innlegg i dag og torsdag på bloggen min om det skulle være av interesse forresten) og ha en fin dag 🙂

    • Vad kul att höra att du hört flera av de svenska finallåtarna. Wiktoria gillade jag med. När det är ESC på tv är det liksom årets tv-höjdpunkt. Olika sportevents kan slänga sig i väggen. Inget slår ESC! 😉
      Läser gärna mer om detta hos dig. Väldigt sällan jag stöter på sanna ESC-fans. De får en vara rädd om. 😊

    • Jag tycker det är roligt att ha tagit del av bidragen innan så att en vet lite vad en har att förvänta sig. Ibland är det sämre/bättre live och en låt kan verkligen uppfattas annorlunda då. 😉

      • Tiden ja, vad den ska räcka till mycket. För detta kan jag erkänna att tiden omprioriterats och det som halkat efter har varit läsning och det egna manuset. Men det får det vara värt 😉

  2. Jag har ju helt slutat följa detta, tycker det blir alldeles för långdraget med alla uttagningar.
    Håller helt med dig om det där med flams och trams. Det är samma med poddar där det flamsas för mycket, jag orkar inte lyssna på dessa. Och då är det ganska sällan jag lyssnar på poddar ö h t.
    Humor har jag inget emot, men det är skillnad på bra humor och rent flams. Tycker jag i alla fall 🙂

    • Humor och flams är inte alls detsamma. Gillar också humor men tycker det lätt blir tramsigt. Sveriges inför-program sjabblades bort totalt med flamsiga paneler (lite som Norge nu).
      Själv är det just den internationella tävlingen jag gillar. Den svenska brukar jag se men med mindre intresse och rätt dåligt engagemang. Men nu däremot är det liksom julafton. 😉

  3. Trots ditt tips har jag inte kollat på något program alls inför ESC, tusan! Men jag sitter bänkad ikväll! 🙂 Har läst lite om genrepet och verkar ju vara ganska låg nivå? Osäker om det gäller bidragen eller arrangemanget. Vad tycker du om bidragen i år?

    • Som vanligt när det kommer till ESC låtarna tycker jag först att inga är särskilt bra förutom kanske två tre, men efter ett gäng lyssningar börjar jag sjunga med och helt plötsligt är det säkert minst tio låtar som känns helt okej och ytterligare några som jag tycker borde komma som topp fem typ. Hjärntvätt?! Oavsett ser jag framemot kvällens spektakel 😉

Kommentera

