Det går långsamt fram, men det går ändå fram…

…jag hurra för den resan när jag nådde ändå fram.

Nä. Jag är inte klar än. Men något får en väl vara glad för här i seg-redigerar-träsket. Som att jag efter en evighets uppehåll (åtta dagar!) faktiskt redigerade rätt rejält i mina utskrivna papper igår. Och att jag idag orkat med en timmes fixande i datorn utifrån ändringarna igår. Plus att jag ändrat lite till nu.

Det känns som att alla ord faktiskt börjar skapa en mening. Som att de börjar hänga ihop. Som att de kanske till och med kan vara bra. Det tyckte jag inte igår. Då var de blä! Förutom några få som var okej. Idag är fler okej. Skönt det.

Hoppas det går bra för er andra så här i sluttampen av våren när annat börjar locka än att sitta inne och skriva. Lördagens 20-gradiga värme fick i alla fall iväg mig från soffan. Fler än jag som låter skrivandet komma i andra hand när sådana dagar dyker upp?

 

12 reaktioner på ”Det går långsamt fram, men det går ändå fram…

  1. Låter som om du har en helt normal redigeringsprocess, känner igen det där med att allt känns blä en dag och supertoppen nästa 🙂
    Har skrivpaus för vårens skull, jättefint förra fredagen, men nu har moder natur bestämt sig för att Västerbotten ska strösslas med snöblandat regn. Jippi, liksom. Men likväl tänker jag fortsätta pausa 🙂

    • Jo nog kan det allt gå upp och ner med att jag tycker jag skriver uselt och ibland suveränt 😉
      Jag skulle jättegärna vara hemma ikväll och skriva och redigera men tänkte vara social och gå på bokcirkelmöte. 🙂

  2. Att tanka solsken är ett måste, jag försöker skriva regelbundet och inte se på tv, då finns det gott om tid att vara ute den här tiden på året.
    Känner igen det där med redigeringens toppar och dalar, det böljar sannerligen. Det är bara att hålla ut, haha.

    • Jag typ älskar att se på tv (film och serier) så det blir lite svårt ibland att få till balansen. För att skriva är ju också oftast jätteroligt. Och att var ute när det är varmt och soligt!
      Jo, nog brukar jag hålla ut. Vet att det kan kännas som att allt är kasst ibland. Det hör till 🙂

  3. Annat att göra än att skriva? O:-) vad skulle det kunna vara? 😉
    Jag brukar alltid tänka att i sommar ska jag minsann vara ute och njuta av solen men sedan blir det sällan så… och det beror inte på att det inte är sol. Detta har lett till att jag är i det närmaste självlysande i min blekhet. Men i år ska jag baske mig göra ett försök till.
    Känner så igen den där bergochdalbanan, på topp ena dagen och sedan räcker det med att man ser något man skrivit tidigare i manuset så rasar självförtroendet. Huu! Men det verkar vara en del av processen. Hälften geni, hälften sopa!

    • Japp, hälften geni och hälften sopa. That’s me. Jag önskar bara att halvan som är geni skulle vara framme mer. 😉
      Det som är bra med soliga dagar som lockar ut mig är att jag ofta kommer ikapp med läsningen eftersom jag alltid har med en bok för picknicktillfällen och dagar på stranden. 🙂

      • Så känner vi oss alla 😛 Ja, haha, önskar man inte alltid det? 😀 Vete sjutton vad man ska locka fram det med.
        Ah jättebra idé! Ta med sig en bok och sitta i solen och läsa! 🙂 Vore ju perfekt för mig med som oftast har svårt att hitta tid för just läsningen. Tack för det!

  4. Alltså, jag har ju två små trädgårdsplättar, och de lockar ut mig när det är fint väder. Men annars är jag en så dedikerad skrivmänniska att jag kan avstå i princip allt, bara jag får sitta med mitt manus. Kul att höra att det går bra med redigerandet (åtminstone bitvis 🙂 )!

    • Om jag haft trädgård hade inte pauserna från skrivandet blivit lika markanta, men när en väl går ut, då lämnar en liksom boendeområdet rätt rejält och på sommaren oftast för längre utflykter. 😉
      Jo, det går ändå rätt bra. Tänker att tiden som inte är framför datorn ändå ger något eftersom jag tänker rätt mycket på manuset. 🙂

Kommentera

