Stereotypt och helt rätt

I fredags såg jag The Breakfast Club på bio (och Ferris Beuller’s Day Off) då en bio i stan hade retrovisning. Jag älskar The Breakfast Club. Jag älskar att den leker med stereotyperna på high school. Vi har the jock, the princess, the geek, the criminal och the weirdo. Och det är helt okej att det är så. Jag köper filmen eftersom den bygger på just detta koncept, att de möts i sina roller under en dag och att allting vänds upp och ner.

Ibland funkar stereotyperna alltså, men annars varnas ju vi som skriver för dem och ska undvika dem in i döden. Men jag gillar stereotyper. Kanske är jag hjärntvättad av alla high school-filmer jag växt upp med och som jag i mångt och mycket fortfarande gillar, även om de inte alltid håller högsta kvaliteten. Men so what?! Allt måste liksom inte vara finkultur. 😉

4 reaktioner på ”Stereotypt och helt rätt

  1. Om man är medveten om stereotyperna i grunden så tror jag att det kan bli nästan hur bra och intressant som helst om man sedan bestämmer sig för att leka med dem 🙂 Gillar också The Breakfast Club, mest för att alla stereotyperna är så övertydliga och att det är så uppenbart att allt är mycket medvetet gjort. Tycker det skulle varit intressant om de skruvat till det ännu ett varv till.

    • Det mesta borde väl kunna fungera om det görs på ett väl genomtänkt sätt egentligen. Jag tänker att det är lite som konstnärer som en del tycker att abstrakt konst, det kan väl vem som helst kludda med, men då tänker man kanske inte på att konstnären behärskar en massa andra tekniker och har gjort ett medvetet val när det abstrakta görs, det som ibland kan tyckas vara målat av en treåring t.ex. Om detta nu ens går att jämföra…? Abstrakt konst vs stereotyper, men jag hoppas du förstår vad jag menar. 🙂

      • Absolut, tycker det var en klockren liknelse. Behärskar man något kan man deconstruct det, och därför funkar stereotyper i vissa lägen. Fungerar det inte så beror det ofta på att det blir ”för grunt” och att stereotypen görs på största allvar. Eller då om jag skulle få för mig att måla människor i kubistisk stil så skulle det inte fungera, eftersom jag inte kan måla människor i naturlig still heller 🙂

Kommentera

