Råd inför hjälp med feedback

Jag funderar på det här med testläsare vs lektör. När jag skrev ungdomsmanuset under manusskrivarkursen (vt-13) fick jag genomgående feedback från en deltagare och även  feedback från en kursledare (dock rätt lite). Kursledaren tyckte sedan när jag ställde frågan om lektör att med feedbacken jag fått från dem borde det inte behövas. Så jag hoppade det. Ändå är jag nyfiken på vad en lektör skulle säga.

Men det är klart, en bra testläsare skulle kanske säga ungefär samma saker om den är ”bra” nog plus får lite riktlinjer från mig med önskemål om respons på vissa områden.

Ungdomsmanuset har legat i två år och jag längtar efter att se om jag kan göra det bättre. Alternativ 1 är att jag börjar redigera på egen hand eftersom boken legat så länge, eftersom jag är rätt säker på att jag utvecklats under den här tiden. (Om inte annat hoppas jag det. Hjälp, tänk om jag inte gjort det!!!) Alternativ 2 är att jag direkt, typ nu, skickar det för genomläsning, för att utifrån feedbacken redigera om. Alltså behöver jag någon som ger bra feedback.

Därför vill jag ha råd och tips. Råd hur jag kan tänka och tips på ev lektör (har lite svårt att hitta vad gäller just ungdomsböcker). Och kanske rentav ett litet mejl till mig om att någon är intresserad av att vara testläsare… 😉 Men. Funderingarna gäller även dystopin som jag behöver feedback på snart så jag behöver alltså testläsare/lektör för den med. Kanske att jag skulle testa en av varje. Vad tror ni?

(Som sagt, mejl mottages tacksamt om du föredrar lite mer privat kommunikation: skrivalasaleva(at)gmail.com)

I veckan har förresten två nya följare trillat in som jag också passar på att hälsa välkomna. 🙂 Tack för att ni läser och väljer att följa min blogg!

 

12 reaktioner på ”Råd inför hjälp med feedback

  1. Gå den tyngsta vägen, är mitt råd. Alltså, 1. läs själv och fundera/redigera, 2. låt testläsare läsa och tycka till och redigera enligt feedback, och 3. skicka till lektör. Det kan kännas mycket, men den vägen skulle jag gå, i den ordningen. Detta eftersom man inte vill tära på testläsare i onödan – se till att du själv tycker att manuset är så bra du bara kan få det på egen hand innan någon läser, så är andras åsikter ”tydliga” i förhållande till det du kommit fram till själv. Och en avlönad lektör vill du nog blanda in på sluttampen. Ju bättre ett manus är när man sätter det i händerna på ett proffs, desto större sannolikhet att detta proffs inte drunknar i småproblem, utan kan jobba med finlir som får texten att glimma så pass att ett förlag bara inte kan låta bli att nappa.

    Och viktigast av allt: Följ inte blint andras råd om det inte känns spontant vettigt för dig (alltså, ignorera mig gärna och kör din egen grej).

    • Jättebra tips. Nuvarande manuset kan jag snart inte göra så mycket mer med, så då kan det ju gå iväg till testläsare medan jag redigerar om ungdomsmanuset igen. Jag vill gärna ha något att göra i väntan på det ena så att jobba på det här sättet lockar mig. Och ja, visst har du rätt. Råd som inte känns bra, det skulle jag inte följa. Men ditt råd gillade jag, tack. 🙂

  2. Jag håller helt och hållet med Elin! Se till att ha manuset så ”färdigt” som möjligt när du skickar det till lektör. Vid det laget kommer det nog att kännas ganska tufft att ta emot kritik, då texten gått så många redigeringsvändor, men det är värt det. Tror det kommer bli superbra, heja dig! 😊

    • Tack för pepp! Jag brukar vilja ha mina texter så färdiga som möjligt eftersom jag tänker att feedbacken blir som mest användbar då. Är rätt van att ta emot respons och har hittills oftast tyckt den varit av godo förutom någon enstaka gång eller när jag upplevt att läsaren missuppfattat texten pga slarvig genomläsning. Nervöst och spännande att bli testläst på ett helt manus på en gång. För det blir en ny erfarenhet. 😊

  3. Ja jag håller med alla här ovan! Jag har själv fått skjuta upp deadline till lektör flera gånger nu pga att jag helt enkelt inte hunnit jobba med mitt manus (tvåan) eftersom jag haft fullt upp med ettan och jobb. Vill absolut inte skicka något halvfärdigt till henne utan verkligen få bästa möjliga nytta av lektörshjälpen! Lycka till!!

    • Tack! Jo, visst har jag fått bra tips. Gott att höra att du instämmer. 🙂 Jag hade låst mig i tanken om antingen eller, sådär som en kan göra ibland när en har för mycket att tänka på samtidigt. Suveränt när en får hjälp i att komma loss ur sina tankecirklar.

  4. Jag märker att jag har en lite annorlunda än ovanstående. Jag skulle göra så här:

    Ungdomsmanuset:
    Skriv om själv (du har med säkerhet utvecklats). Skicka till lektör. Ändra och fundera. Skicka till testläsare.

    Dystopin:
    Skicka till lektör nu. Ändra och fundera. Skicka till testläsare.

    Anledningen till denna åsikt, är att en lektör är ett proffs. Den ska in innan en testläsare, som faktiskt är en lekman och mer kan komma med känslor och upplevelser, medan en lektör faktiskt kommer med konkreta tips och råd. (Om det inte är så att du kan få ett proffs till testläsare vill säga 😉 )

    Jag har skickat två manus till lektör. Det första skickade jag när jag hade arbetat och arbetat med manuset, trodde mig vara i stort sett färdig. Fick en hel del tillbaka, och jag kunde göra manuset betydligt bättre.

    Andra gången jag skickade till lektör frågade jag denne när det var bäst att skicka manus. Han sa att det är bäst redan på råmanus. En lektör kan se förbi småfixet och se grunden, stommen, storyn etcetera för att se om det håller och om man kan väva ut och förstärka vissa karaktärer.

    Lycka till hur du än väljer att göra =D

    • Det kan definitivt ligga någonting i det. Jag har själv aldrig gjort så, men det är ju faktiskt bra att veta var det brister i de stora dragen. Sedan har man ju i idealfallet råd att skicka till lektör ytterligare en gång, när manuset är ”klart”.

    • Så skulle jag absolut kunna göra om manusen inte redan bearbetats en hel del och befinner sig i slutstadiet. Båda har dessutom setts över i sin mer ”omogna” form av kunniga handledare. Jag har liksom inte jobbat helt själv någon gång med dem. Och hoppas förstås att de som hjälpt mig gett god respons som jag annpassat mig en del efter.
      Jag tror starkt på lektörens förmåga att se manuset på ”rätt sätt” till skillnad från en testläsare som ju sällan är utbildad för att granska manus. Jag uppskattar kunniga testläsare men har inte samma höga krav på dem.
      Stort tack för att du tog dig tid att ge värdefulla råd!

    • Så skulle jag absolut kunna göra om manusen inte redan bearbetats en hel del och befinner sig i slutstadiet. Båda har setts över i sin mer ”omogna” form av kunniga handledare. Jag har liksom inte jobbat helt själv någon gång med dem. Och hoppas förstås att de som hjälpt mig gett god respons som jag annpassat mig en del efter.
      Jag tror starkt på lektörens förmåga att se manuset på ”rätt sätt” till skillnad från en testläsare som ju sällan är utbildad för att granska manus. Jag uppskattar kunniga testläsare men har inte samma höga krav på dem.
      Stort tack för att du tog dig tid att ge värdefulla råd!

Kommentera

