Isbrytning från redaktionell praktik

I fredags var jag på releasen av Isbrytning, en antologi med texter skrivna av debutanter. Tjugo nya texter, en blandning av kortnoveller och poesi.

Releasen hölls på Litteraturhuset i Lagerhuset i Göteborg. Universitetet står bakom utgivningen eftersom Isbrytning är resultatet av ett projekt i kursen Redaktionell praktik, en helt ny kurs sedan hösten.

Om jag – när jag hade ledigt två år för studier – haft denna kurs att välja på hade valet varit enkelt. Kursen låter intressant, utvecklande och lärorik. Men med över sex års studier vid universitetet har jag inte riktigt möjlighet i dagsläget att gå en kurs som kräver att jag är ledig på heltid.

Jag skulle aldrig ha upptäckt vare sig kursen eller releasen om det inte varit för bloggen Bokstund. Hon som har bloggen går kursen och är alltså en av redaktörerna bakom Isbrytning. Att träffas live var förstås mycket roligt, plus att jag hälsade på en professor jag hade i litteraturvetenskap för tre år sedan. En sådan människa som lever för litteratur och som är fantastisk inspirerande och underhållande att lyssna till, vare sig det är storföreläsning eller samtal i mindre grupp. Så, ja fredagskvällen blev helt perfekt då den även avslutades med att jag och andra halvan slank in på en tapasrestaurang innan vi tog oss hem. Ibland kan det bara inte bli bättre. 🙂

2 reaktioner på ”Isbrytning från redaktionell praktik

  1. Härligt med en release! Förutom det fantastiska att få fira någons bok ger det alltid en sådan energi och inspiration tycker jag 🙂

Kommentera

