Lite mer än en kram – Mårten Melin

Mårten Melin har jag läst förut för en kurs, då var det en bok som handlade om en kille som upptäcker att han har monstergener och börjar på en monsterskola (Förvandlad). Den här gången handlar det om en kille som upptäcker sin sexualitet. Återigen görs läsningen av Melin för en kurs och den här gången är det extra roligt att läsa honom eftersom han gått på Skurups folkhögskolas författarlinje och kommer till sista träffen med oss skrivpedagoger för ett författarsamtal.

Handling
Lite mer än en kram handlar om Manne som på sommarlovet innan sjuan blir vän med storasyrrans nya kompis Amanda. Eller ja, de blir liksom vänner i hemlighet eftersom Amanda tycker det är pinsamt att hon vill vara med en kille som är yngre än henne, men det hindrar henne inte från att lära honom kyssas eller vara nästan naken ihop.

Reflektion
Mårten Melin skriver rakt på sak med ett enkelt språk som fungerar bra för yngre tonår. Jag tänker att boken borde göra succé bland de unga som håller på att upptäcka sina kroppar. Det onaneras, stånden står tätt och pinsamma situationer att fnissa åt är många. Manne är en schysst kille som funderar på vad som är rätt och fel och vad som känns okej och inte. Utan att det blir en moralpredikan av det. Rekommenderas!

 

Lite mer än en kram finns att köpa t.ex. här och här, dock ”bara” som e-bok eller ljudbok. Den finns också som dubbel bok, med uppföljaren Mycket mer än en puss.

 

10 reaktioner på ”Lite mer än en kram – Mårten Melin

      • Jag har inte läst en ungdomsroman på evigheter. Men häromdagen hittade jag en bok jag tyckte om som liten på bibblan, som e-bok!!! Strawberry betyder smultron. Jag minns knappt vad den handlade om, men jag minns att jag läste den iaf. Slukade alla böcker med hästar på den tiden 🙂 Så coolt att den finns som e-bok nu. tror nästan jag ska ta och läsa om den och se hur den var 🙂

      • Jag tycker det är rätt kul att ibland läsa just ungdomsböcker för de yngre tonåren, men är det nere på 9-12 då är intresset lite mindre, även om det finns många fina där också som allt lockar ibland. 🙂
        Att läsa om har ju sina fallgropar och, förstås, efterlängtade toppar. Tänk om boken inte faller i smaken, förstörs första läsningen då? Jag älskade Vredens druvor när jag läste den på gymnasiet, så mycket att jag faktiskt inte vågar läsa om. Men den finns här hemma… 😉

      • Ja, just i den åldern slukade jag verkligen allt!! (är det det som är slukaråldern kanske? Vet inte när den infaller 🙂 )
        Ja, det har ju det, risken är ju att den inte alls har samma effekt på en som då. 🙂 Men samtidigt vore det kul. Det finns en annan bok jag tyckte mycket om med, men den hittar jag inte längre, har helt glömt bort vad den hette.

  1. Hørtes ut som en fornøyelig bok, jeg tenker til tider at jeg burde lese mer svenske bøker (leser svenske bøker i hovedsak om Fredrik Backman gir ut noe siden jeg liker bøkene hans alt for mye til å vente til de kommer på norsk), og jeg likte coveret 🙂

    • Jag blir imponerad av att du läser på svenska. Jag har nog aldrig läst böcker på norska förutom i skolan. Backmans Ove har jag läst och kan tänka mig de andra också.
      Ja, visst är omslaget bra. Passar boken perfekt. 😊

  2. Kul framsida 😀👍
    Och det är sådana böcker som verkligen behövs, kanske lite extra för killar som kan ha ännu svårare än tjejer att prata om allt man inte riktigt har koll på.

    • Med en kille som huvudkaraktär borde den verkligen tilltala dem. Tjejer gillar den säkert också eftersom man får en killes perspektiv på vissa saker. Funderingarna som finns är ju rätt lika ändå. 😊

Kommentera

