Författarens språkliga fingeravtryck

Vilka är dina vanligaste ord när du skriver? Vad skriver du mest? Jane Austen ska tydligen ha skrivit hövlighet, obetänksamhet och inbillning oftast. Det är inte mina vanligaste ord, det kan jag garantera.

I SvD:s artikel På jakt efter författarens språkliga fingeravtryck som handlar om författares sätt att skriva kan du bland annat läsa om vad som till exempel kännetecknar skillnaden mellan kvinnor och mäns texter. Allt utifrån statistiska dataanalyser som förstås kan vara mer eller mindre lätta att tillmäta betydelse beroende på vad man frågar efter.

Så här står det i alla fall:

Men den amerikanske författaren och journalisten Ben Blatt har roat sig med att göra systematiska, och samtidigt rätt osystematiska, kvantitativa studier av litteratur. Han har byggt upp litterära databaser på jakt efter författares unika ”fingeravtryck” och olika slag av upprepningar, för att pröva relevansen i olika vedertagna råd i konsten att skriva.

Lite kul läsning tyckte jag. Det kanske du också tycker. Trevlig läsning.

(Jag skrev förresten ett långt inlägg utifrån artikeln för några veckor sedan, men hela inlägget for ut i rymden för att aldrig mer återses… Jag tappade lite grann av lusten att skriva om då.) Artikeln ligger i högerspalten också så att den finns kvar ett tag, ifall du råkar tappa bort den. 😉

 

10 reaktioner på ”Författarens språkliga fingeravtryck

  1. Jag skriver ju inte skönlitterärt men har kollat upp mina blogginlägg. Det är helt klart så att man har ord som man borde ransonera litegrann. Kanske är ett sådant i mitt fall.

  2. Gjorde en lång lista över mina överanvända ord, och när jag ”jobbat bort” ett ersätter jag det med något annat som blir överanvänt i stället 🙂 Kanske skulle en peta in ”hövlighet” lite oftare i sin text…?

    • Men det är väl lite kul att du har ett tydligt fingeravtryck?! Det gäller ju att vara lite unik också 😊 Fast det är klart, om det blir tjatigt eller enkelspårigt då kan det nog behöva till något. Eller att något går bort. 😉

  3. Författarcoachen; ”se upp med småord som ju, ganska, lite…” så originellt, va?😬
    Men därför är ju också coacher (och andra i branschen) guld värt! (Apropå att flyga ut i rymden, hoppas du fick mitt mejl igår, ibland har det spökat när jag trott att de kommit iväg (och hoppas att det var ok att skriva det här))😉

  4. Sökfunktionen i Word är helt klart mitt flitigaste verktyg. Försöker hela tiden att tänka på det där när jag skriver men det är nog svårt att komma ifrån. Kanske borde fråga om mina testläsare om detta? 🙂

Kommentera

