Ropa hej innan en är över bäcken och att (inte?) vara nervös

Jag var så glad för att jag hade två testläsare. Tyvärr blev det ”bara” en. Nåväl, en är fantastiskt det med. Verkligen. Jag uppskattar all feedback jag kan få.

Under mina år som bloggare (snart hela fem stycken!) har jag läst många skrivbloggar och tagit del av inlägg som handlar om nervositeten över att lämna ifrån sig manuset till testläsare, lektörer och förlag. Jag har testat att skicka till förlag och nu även till testläsare. Och jag hade en bild av att jag skulle vara så mycket nervösare över båda sakerna, men har inte varit det i den omfattning jag inbillat mig att jag skulle vara det. Istället har det känts skönt att lämna iväg manuset. Som en lättnad. En känsla av att nu har jag gjort vad jag kan och nu får någon annan bedöma. Med en tanke att oavsett vad jag får tillbaka blir det att arbeta vidare med manuset.

Att arbeta vidare efter andras tyckande kan vara en oerhörd tillgång. Speciellt om någon lagt tid på att läsa med syfte att ge konstruktiv feedback. Under olika kurser har jag upptäckt att en del som gett respons förmodligen inte läst så noga eftersom jag upplevt att kommentarerna varit som tagna ur luften. Jag har upptäckt att jag ibland fått feedback som jag tyckt varit hård, men som jag sedan sett har relevans. Och jag har fått kommentarer som jag direkt kunnat ta till mig. Sådant jag själv misstänkt eller inte sett men när jag kikat på det har jag verkligen hållit med. Därför är fleras ögon på en text verkligen värdefullt. Då får jag ju möjlighet att jämföra responsen och ta till mig av sådant som kan återkomma i andras kommentarer. Så kanske att jag ger mig ut på jakt efter fler testläsare. Får fundera lite till.

Funderar också över icke-nervositeten. Är det att jag är van att få feedback som gör att jag tycker det är mindre nervöst. Eller så är jag bara inte lagd åt det hållet… Hm… Vad tror ni? Vana eller personlighet? En kombination? Eller något annat kanske?! Hur är det för er?

 

 

8 reaktioner på ”Ropa hej innan en är över bäcken och att (inte?) vara nervös

  1. För mig är testläsargrejen mer pirrig än nervös, mest för att det är så spännande och lite skräckslaget att låta någon annan komma in i ”min” värld som jag varit ensam om så länge. Förlagsinskick brukade jag vara rätt lugn inför, tills jag nu senast skickade in manuset med stort M, det jag funderat på i årtionden och hällt ner min själ i, då var det plötsligt skitjobbigt att vänta på svar och jag nojjade något alldeles oerhört. Nojjandet KAN vara en liten släng av plååågad konstnär också 😀
    Tror absolut att nervositeten kan hänga ihop med personligheten och hur van man är vid att ta kritik, jag är yrkesskadad i det att jag GILLAR kritik, och även om man inte håller med så berikar kritiken nästan alltid ens text.

    • Inte för att jag arbetat jättemycket med text, men en hel del så nog kan jag blivit lite yrkesskadad kring det med vana att höra att om jag ändrar kan det bli bättre. 🙂
      Pirrig är ett bra ord, det kan instämma i. Det är en spänd förväntan, som liksom inte känns jobbig 🙂

  2. Jag tror som Annika att nervositeten, eller brist på den, hänger ihop med personligheten och hur van man är. Dessutom tror jag att det också handlar om vem som uttalar feedbacken och om vad. Ju mer hopp jag satsar själv och ju viktigare personen som ska fälla sin dom är, desto hårdare kan fallet bli.

    • Ja, vem som ger feedback spelar in. Jag har svårt för att ta emot från andra halvan hemma, för då blir jag nästan alltid arg. Så det brukar jag undvika numera. 😉
      Annars om jag tänker att jag får kommentarer från någon som är hyfsat kunnig, har samma intresse, eller så… Då brukar det vara så mycket lättare att ta emot. Och visst om jag inbillar mig att något är toppen och sedan blir totalsågad, då kan jag väl bli lite sur/besviken, men det brukar också gå över rätt fort när jag ser över vad som sagts och jag ser hur vettigt det var. 🙂

  3. Än har nervositeten inte slagit till för mig, men den kommer säkert. Eller förväntan. Återstår att se.
    Jag är inte direkt rädd för vad de ska tycka, oron är snarare att jag känner att jag lämnar ifrån mig det för tidigt. Att jag kunde ha jobbat mer med manuset. Ändå tittar jag på min blogg (fantastiskt skönt att kunna gå tillbaka!) och ser att jag lade 4 månader på att skriva råmanus och nu 3 månader med att skriva om. Det är 7 hela månader som jag har skrivit utan att någon enda har fått titta på min text. Det är dags. Jag försöker intala mig själv det.

    • Att veta när det är dags att lämna ifrån sig tycker jag är svårt som vill putsa i oändlighet – nästan. Märker att vissa partier skummade jag snabbt igenom utan att uppleva att de behövde pillas med medan andra tenderade att fastna i evighetspillande. Misstänker att jag också får kommenterer på att göra dem bättre, så det blir kul att se hur det blir med det. Det är modigt att lämna ifrån sig ändå och beroende på vad för sorts feedback man önskar kan det ju passa vid olika tillfällen som tidigt, eller mer mitt i manusarbetet och som i mitt fall, nu lite mot slutet.

  4. Jag ligger kanske inte vaken på nätterna och oroar mig, men lite småjobbigt tycker jag allt att det är när någon utomstående ska läsa. Jag har märkt att jag har lättare för skriftlig respons än muntlig. Om jag bara får tid till en privat känslokollaps brukar jag kunna gå vidare ganska snabbt och fokusera på det som behöver förbättras.

    • Att smälta det en får höra är väl nästan alltid nödvändigt för alla, bara i olika omfattning misstänker jag. Jag håller med om att skriftlig respons är lättare att ta emot. Då tycker jag att jag lättare kan läsa och fundera. Muntligt upplever jag som mer abrupt och då händer så mycket på en gång. Kan jag få kombinationen är det bäst, för ibland tycker jag det är svårt att notera på en gång vad som sägs och anteckningarna tenderar att halta lite. 😉

Kommentera

