Skratta åt sig själv

Det har jag gjort en hel del när jag läst igenom mina testläsares kommentarer. Underbara syftningsfel från min sida och några roliga felläsningar från deras. Kul att också de bjuder på sig själva. 

En felläsning jag har full förståelse för och även själv har lite svårt att läsa rätt på är namnet på en apparat i badrummet som blåser en torr med varm luft efter bad/dusch. Det är alltså inte bara jag som tycker det är svårt att läsa kroppstork. (!) Jag får det till en sorts storkfågel! (Liksom min ena testläsare.) Nåväl. Blir att fundera på om jag verkligen ska ha det ordet eller uppfinna ett nytt. Eller så får jag låta mina framtidsmänniskor torka sig som vanligt – med badhanddukar. 

Förresten, när jag kom på apparaten för ett gäng år sedan tyckte jag den var en kul framtidsdetalj eftersom den mig veterligen inte fanns då. Men nu har jag sett den i ett tv-program! 

Kropps-tork/kropp-stork… Ja, ja… 😉

8 reaktioner på ”Skratta åt sig själv

  1. Haha, ibland kan felläsning bli riktigt komiska. 🙂 Du kanske får döpa den till något som lämnar mindre utrymme för error. Helkroppsfön eller nåt, lol. Även fast jag tycker det säger sig själv hur det ska läsas för det andra makes no sense ju. 😉

  2. Mycket roligt!! Skriver själv ofta för långa, oväntade – och därför svårlästa – sammansatta ord, så att mina redaktörer får hejda mig.

    Jag vill f.ö. ha en kroppstork.

    • Ja, en kroppstork med milda varma vindar skulle vara ett nice komplement i badrummet 😊
      Låter kul med lite nya ordsammansättningar. Språket ska ju liksom förnyas hela tiden. 😉

    • Det är bäst. Jag brukar bli rätt full i skratt när jag får tillbaka respons eftersom missar och dialektala uttryck och ord verkligen kan ställa till det. Sitter ofta och fnissar åt mig själv eller brister ut i något sorts ”HA!” som en vettvilling… 😉

Kommentera

