Off with their heads!

Jag har fått Röda drottningen-sjukan och låter huvuden rulla utan dess like. Eller nej, inte riktigt. Men nästan. För ärligt talat, här granskas både det ena och det andra vad gäller mitt dystopiska manus efter de eminenta kommentarerna jag fått från testläsarna.

Något jag kände att jag ville ändra redan innan testläsningen och fick bekräftat (vad skönt det är när någon instämmer i ens egna funderingar!) var mitt abrupta slut som jag skrev om för ett tag sedan. Just då, då orkade jag inte ta mig samman och sammanfoga mitt ”nya” abrupta slut med de efterföljande kapitlen eftersom det behövde göras vissa korrigeringar för att de skulle fungera som avslutande kapitel. Nu har jag fixat! Ska bara redigera några gånger också…

Mitt i fixandet har jag dödat älsklingar. Jag till och med dödar dem innan de börjar existera ibland. Tänker tanken om de behövs och vad de i så fall tillför. Inte för att texten ska vara ett naket skelett utan jag vill att allt jag bygger på det (kött, hud, kläder, hår, smink och accessoarer) ska passa, matcha och vara väl uttänkt för att stämma in. Tonen, stilen och innehållet ska vara väl balanserat. Jag har blivit lite knäpp i det sista nu när jag hela tiden ställer frågan om det jag skriver nytt/det jag redigerar in – eller bort – är rätt och om det gör manuset rättvisa. Men jag inbillar mig att det är så här det blir en bra text och förhoppningsvis också en bra berättelse.

Vad tror ni?

14 reaktioner på ”Off with their heads!

  1. Men visst! Precis detta behöver även jag mer av just nu (när ett av mina manus precis havererat av skäl bortom min kontroll). Bara fimpa saker! Hämningslöst. Ett manus går – vet jag nu – ALLTID att laga på något sätt. Det är till sin natur plastiskt och härligt!

    • Jag sparar dessutom manuset på nytt varje dag så om något blir fel är det lätt att gå tillbaka. Så härligt att liksom rensa och fundera på vad varje lite del av texten tillför. Som ett stort gäng pusselbitar där varje bit har en specifik funktion. Och har den inte det – bort! 😊

  2. Önskar att jag var i den fasen att jag fick skala, hugga, bygga, putsa på mitt manus. Kikade på det lite igår efter tre månaders uppehåll och istället för att fortsätta skriva nytt så hamnade jag i redigering. Antagligen inte helt fel utan ett bra sätt att komma in i det igen 🙂 Nu när jag läser ditt inlägg blir jag ännu mer peppad och sugen på att komma igång med skrivandet igen eftersom jag känner så väl igen mig i ditt sätt att redigera, verkligen nitiskt granska vad som är av värde eller inte. Så kör på! Ett nitiskt öga behövs i den här tuffa konkurrensen bland författarwannabes 🙂

    • Mera nit! Jag vill skicka ett väl genomarbetat manus till förlag som jag kan känna mig helt nöjd med. Blir jag dissad vet jag ju att det inte beror på en massa brister iaf utan snarare på förlagen. Av någon anledning känns den tanken lättare att ha med sig i den här processen.
      Och jag är så med i känslan av otålighet. Låt det ta tid och njut av varje stund du lägger tid på att antingen skriva eller redigera för varje tillfälle är ju ett litet steg framåt. 😊

  3. Det är ju faktiskt ganska fantastiskt, jag har bara snubblat in på era skrivarbloggar och jag känner mig fullkomligt fast. Hur kom det sig att du började skriva? 🙂

  4. Jag tror på tough love som egen inställning till skrivandet, i alla fall när man kommit en bit på vägen. Att skoningslöst frågar sig: tillför det här något till berättelsen, om inte, stryk. ❤

    • Tough love, det gillar jag. Och jo, nu när jag redigerar för typ hundrade gången (eller hur en nu ska räkna?) känns det helt ok att betrakta texten med den här inställningen. 🙂

  5. Jag tycker, oftast i a f, att det är ganska kul att ändra. Speciellt om det är något man inte tyckt varit helt perfekt men låtit passera till man tar tag i det, hugger rakt in i texten och börjar förändra! Eller om någon tyckt till utifrån och det är sådant man inte sett själv ((som när jag hade förfatrarcoach) men när man sedan gör det inser man att det kommer tillföra en helt ny energi till berättelsen att åtgärda det personen tyckt till om. Det är en spännande process att skriva, levande och dynamisk och jag förundras inte sällan över hur några ord eller en mening kan göra skillnad i texten.

    • Visst är det en spännande process. Om jag inte tyckt det hade jag aldrig orkat. Att arbeta med texten tar ju sin tid och att vilja få den bättre tar på krafterna ibland. Men sedan, när utvecklingen märks och det blir bättre då är det verkligen värt det. Nu börjar min semester så jag hoppas på både tid och ork för detta. 😊

  6. Ja, man måste vara galen (i att skriva😉) för att stå ut. För ibland är det ju riktigt segt att skriva – ändå sitter jag ofta kvar. Och lika ofta undrar jag om det är rätt när jag smiter från allt som behöver göras hemma för att sätta mig vid datorn och pyssla med mina ord. Men efter några minuter har jag glömt att jag tänkte så och sitter där och pillar med en stämning eller känsla. En gåva hur som helst att ha en passion ❤️

  7. Men vad underbart med så tänkvärd och välformulerad feedback. 🙂
    Jag tycker du tänker helt rätt, både i din perfektionism och att du sedan kan veta att ingen refuserar för att det är dåligt skrivet eller ogenomtänkt. Bra resonerat! Men förhoppningsvis kommer du aldrig dit att de refuserar. Heja heja!! 🙂

    • Tack för pepp. 🙂 Kan behövas när jag ägnat en del tid åt att redigera 20 sidor om och om igen sedan söndagskvällen. (Eller, på söndagen hade jag 13 sidor som växte till 20.) Det känns som vanligt lite segt att jag ändrar och stryker och ändrar igen… Men jag ser ju att det blir bättre. Vilken himla tur det! (Hoppas nu inte att jag lider av inbillningssjuka – men jag tänker att jag borde fått hintar om det från kurskamrater, kursledare och testläsarna isf. 😉 )

Kommentera

