Pistolfritt ja…

Jag letar nya ord. Märker att en del tenderar att återkomma rätt ofta i manuset mitt. Så är det ju när en skriver. Då upprepas lätt vissa ord. Tankarna är begränsade och vi återanvänder ord och uttryck för att vi av någon anledning föredrar just dem.

Därför är det så bra att ta en titt på synonymer emellanåt. Jag använder förstås words synonymhjälp, men den är så där bra. Hellre gör jag sökningar på nätet och använder någon ordbok ibland. Det gäller att hitta rätt synonym så att jag inte förlorar den exakta betydelsen, eftersom många ord ju inte går att bytas mot vad som helst.

Men när det kommer till vapen… Jag nämner det vid några ytterst få tillfällen i manuset och kände att jag inte ville skriva pistol varje gång. Handeldvapen är rätt tungt som alternativ. Och puffran, det passade liksom inte heller. Sagt och tänkt, jag tog en titt på words förslag.

Kontanter? Betalningsmedel? Förmögenheter? Rikedomar? Penningar? Mynt? Slantar? Och Cash? What?! Har jag helt missuppfattat vad en pistol är? Borde restauranger och fik numera säga att de är pistolfria, när de menar att de är kontantfria? Eller ska jag säga att jag inte har några pistoler, när jag vill förklara att jag inte har några rikedomar? Eller ska jag säga till tiggarna att jag inte har pistoler på mig när jag talar om att jag inte har några mynt att skänka?

Word alltså…

Gissa lyckan när jag däremot funderade på en synonym till ett uttryck och upplevde det som om jag endast hade två alternativ att välja mellan och på egen hand lyckades komma på ett tredje alternativ. Ett alternativ som jag i en snabb sökning i manuset upptäckte att jag inte ens använt förut. Yay – ett nytt ord! Fler sådana upptäckter tack. 🙂

 

PS. När jag skrev min senaste uppsats blev jag tokig på mig själv. Snacka om återanvändning av ord. Ta gärna en titt på inlägget: Sålunda likt dock utgår således. Det är inte långt. DS

6 reaktioner på ”Pistolfritt ja…

  1. Nå väl, du gjorde åtminstone inte samma misstag som mig när jag varierade pistol med ordet revolver. Lärde mig av hyfsat upprörd vapenkunnig vän att det INTE är samma sak 😀

    • Revolver tänkte jag inte ens på. Fast så föreställde jag mig något mer modernt (om nu revolver kan likställas med vad en ser i vilda västern filmer…?). Men ok, inte samma sak. Bra att veta. 😃

  2. Åh, jag blir så lycklig när jag någon gång INTE får dubbelträff (eller trippel-, kvadrupel-, kvintupel- …) på ett klämmigt ord när jag söker i mitt manus. När ordet är orört i sammanhanget – det är schysst.

    Word är så hjälpsamt och välvilligt, men jag letar nog efter mina synonymer någon annanstans.

    • Desto tröttare jag är, desto mindre blir ordförrådet. Ibland verkar det enbart bestå av Det. Men även blinda hönor tycks ha tur ibland. Så gårdagens lyckoträff på en helt ny (och alldeles vanlig) synonym gjorde liksom resten av kvällen. 😊
      Och nä, word är ingen höjdare när det kommer till att få bra tips till de där synonymerna.

  3. Haha, ”puffran” 😀

    Jag brukar kika in på http://www.synonymer.se/, tycker det (för det mesta) är en jättebra plats att söka på. Annars brukar jag köra google translate, söka på engelska ord och få upp svenska alternativ. Frustrerande när det inte fungerar bara och man sitter där med femtioelfte gången ”pistol”…

    • Puffran ja… Det hade väl stuckit ut snyggt?! 😅 Som i en pilsnerfilm typ.
      Den sidan kör jag med på. Smart att gå vägen via engelskan. Det gör jag bara när jag inte kommer på det svenska ordet annars.

Kommentera

