Harry Potter and the Philosopher’s Stone – J.K. Rowling

Första boken i Harry Potter-serien, The Philsopher’s Stone är lika bra som jag minns den. Den är lättläst, rolig och beskriver en underbar värld full av magiska detaljer som väcker fantasin och får mig att tycka att min Muggle-vardag är rätt trist.

Handling
Rowling berättar i första boken om en pojke som heter Harry Potter, som fyller elva år, och som bor hos mostern eftersom föräldrarna är döda. Han får reda på att han ska gå på en skola för barn med magiska krafter, precis som hans föräldrar gjorde. Något mostern och hennes man varit noga med att dölja för honom.

Lyckan är gjord för Harry. En helt ny värld öppnas upp och han upptäcker att den, likt människornas, också innehåller översittare och även mycket farliga personer. Som Voldemort. Den trollkarl som dödade hans föräldrar och som därmed gjorde Harry till en kändis i denna hemliga värld.

Reflektion
Harry Potter and the Philosopher’s Stone fångar mig som läsare. Den magiska världen som målas upp är lekfull och fantasifull. Det är förståeligt att barn älskar böckerna, liksom många vuxna. Jag läste dem visserligen aldrig som barn men nog var det lite som julafton varje gång en ny släpptes. Roligt med dem är också att de växer med Harry. Allteftersom han blir äldre, blir också böckerna mognare och tar upp allt svårare ämnen. Det är snyggt.

Böckerna har ju blivit film och filmerna är bra, riktigt bra faktiskt, men kan inte mäta sig med böckerna. Vill man ha en äkta Harry Potter upplevelse är det de som gäller. Så har du inte läst dem, börja med den första, The Philosophers’s Stone och sedan borde du vara fast. Rekommenderas!

En bok att köpa? Då hittar du den bl.a. här och här. Nu finns också de nya upplagorna där du kan välja omslag efter vilket elevhus du föredrar att köpa böckerna i. Väljer du Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw eller Slytherin?

10 reaktioner på ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone – J.K. Rowling

  1. Harry Potter är inte fel. Lyssnade på den här och några till upplästa av Stephen Fry, så himla bra, det påminner mig om att jag har några delar kvar i serien som jag inte lyssnat på än….. 😉

  2. Harry Potter var det som fick mig att vilja börja skriva. Jag var helt fascinerad och tänkte att ”precis det här vill jag ha skrivit”. Sedan är man ju ingen Rowling och jag kommer aldrig att komma i närheten, men det var i alla fall hon som kickade igång mig och min fantasi så pass att jag till slut satte mig ned och började skriva.

  3. Åh, Harry Potter i mitt hjärta! Jag är en av dem som hann läsa serien som barn och växte upp tillsammans med den. Sista delen släpptes bara några månader innan min 18-årsdag. Nu läser jag ibland för nostalgins skull.

    Jag håller däremot inte med dig om filmerna. Tycker de … inte är bra. Men smaken är ju som baken 😉

    • Vad härligt och roligt att ha fått göra den upplevelsen. (Inte avundsjuk alls, nope!) Och kanske var jag lite för snäll angående filmerna för vad gäller första, och även lite den andra, är jag inte alls särskilt såld. Men sen så… Dessutom råkar jag tycka bättre om film sex än bok sex -hur det nu är möjligt egentligen?! Men böckerna överlag är ju bara bäst. Och jag hoppas jag tycker det nu med när jag kör en omläsning. 😊

  4. Det jag tycker fattas lite i filmerna är vardagslivet och alla små detaljer. Inte konstigt alls att det blir mer fokus på huvudhandlingen i en film som måste klaras av på ett visst antal minuter, men i böckerna tyckte jag nästan bäst om när det inte hände något särskilt och de bara hängde på Hogwarts.

    • Jag håller med om det du säger. När jag tänker att filmerna baseras på böckerna får jag ju tänka på filmens medie (medium?!) och då tycker jag att filmerna som filmer är bra. Men i jämförelse med böckerna blir de rätt tunna. Liksom de flesta böcker som filmatiseras så saknas en hel del. Då gäller det att inte jämföra för mycket. Vilket ju är jättesvårt. 😊

Kommentera

