Twenties Girl – Sophie Kinsella

Twenties Girl av Sophie Kinsella (pseudonym för Madeleine Wickham – som hon också skriver under) är en berättelse om hur en tjej råkar hamna i en väldigt märklig situation när en nyligen avliden släkting får kontakt med henne på dennes egen begravning. Det låter konstigt, det är konstigt och alldeles, alldeles perfekt.

Handling
Som sagt, Sadie 105 år ska begravas. Lara vill inte gå på begravningen men vad gör man inte för sin släkt, tänker hon pliktskyldigt och befinner sig plötsligt i en härva med ett försvunnet halsband, en släkting som inte vill kännas vid det, och en död släkting som vägrar gå vidare om inte halsbandet återfinns. Och det blir Laras uppgift, mest för att slippa bli ”hemsökt” av Sadie, att finna halsbandet. Vilket förstås slutar med att hon måste gå på en dejt med en man Sadie finner attraktiv, och det klädd i äkta 20-tals kläder à la Charleston.

Reflektion
Laras liv är inte enkelt. Hon har nyligen dumpats av pojkvännen, lämnat ett stadigt arbete och startat en firma med en vän som övergett henne så att hon måste sköta allt på egen hand och tvingas nu att leta reda på ett halsband åt en död släkting. Någon hon mest av allt hoppas att hon hallucinerat ihop på grund av stress.

Det är svårt att återge handlingen utan att spoila, men det händer så mycket mer. Kinsella bygger snyggt på Twenties Girls med olika händelser som hakar tag i varandra så att det blir en hel del trådar att reda ut mot slutet. Och slutet är, tycker jag som läser boken för andra gången, överraskande bra. Vissa delar är aningens förutsägbara, men det tycker jag hör till chick-lit-genren och är charmen med Kinsellas och den här sortens böcker.

Är du nyfiken? Då tycker jag absolut du ska läsa den. Du kommer få några timmars underhållande läsning och kanske några skratt rentav om du är lättroad, så som jag är. Rekommenderas.

Twenties Girl kom 2010 men vill du köpa den hittar du den bla här och här.

 

6 reaktioner på ”Twenties Girl – Sophie Kinsella

  1. Det där är en av de få böcker av henne (undantaget shopaholicserien) som jag inte läst. Kul att höra att den var bra. 🙂 Det var länge sedan jag läste något av henne nu, jag älskade ”I’ve got your number”, (tror den hette så) helt underbar.

    • Jag läste Shopaholicserien först, men tröttnade en bit in. I´ve got your number har jag inte läst men vill förstås. Och blir än mer pepp nu när du höjer den 🙂 Häromdagen beställde jag iaf hem den senaste, My not so perfect life.

      • Ja den verkade lite för tramsig för min smak. 😉 Men jag såg filmen.
        Ah ja det är den nyaste va?
        Berätta gärna vad du tycker om du läser i’ve got your number. ☺️

      • Hehe. 🙂 ibland kan det vara kul, men ibland orkar man inte riktigt… 🙂 vad spännande, ska hålla ögonen öppna då. 🙂

Kommentera

