Läsa läsa läsa. Och skriva.

​Jag har köpt böcker på nätet (det händer extremt sällan). Jag ville ha The Mangle Street Murders på engelska och den hittade jag varken på biblioteket eller i någon butik (inte för att jag letade jättenoga, men ändå). My Not So Perfect Life köpte jag för att det var länge sedan jag köpte en ny Kinsella och tyckte att denna senaste lät kul.

Men innan jag tar mig an dessa två ska jag läsa klart fjärde Harry Potter. The Goblet of Fire. Jag älskar inledningen på den. Den, liksom boken i sig, är mycket mörkare än de tidigare och språket upplever jag som tajtare, även om texten tenderar att flyta ut med tanke på att boken är drygt dubbelt så tjock som de föregående. Men vad gör det när läsningen ger så mycket? Det är underhållande, spännande och klurigt.

Annat som sväller ut i textväg är mitt eget manus. Jag har (som jag nämnt tidigare) lagt till några scener efter ena testläsarens önskemål och nu även ett helt nytt kapitel.

Nytt kapitel

I flera veckor funderade jag på feedbacken. Borde jag lägga till, borde jag låta bli…? Jag funderade på vad jag skulle skriva, vad som kunde behöva fyllas på. Det ledde efter ett tag till en tanke om en scen. En scen som blev ett kapitel. Och som nu ingår i manuset.

Och med de tillagda avslutande kapitlen har jag ett snart färdigt manus som i nuläget är på över 61 000 ord och 200 sidor. Första delen i min duologi (dystolopi/dystologi – hur som helst). Yay!

17 reaktioner på ”Läsa läsa läsa. Och skriva.

  1. Goblet of Fire, det er min favorittbok i Harry Potter-serien (tett fulgt av første boka) uten at jeg vet helt hvorfor. Men jeg føler at det er den boka i serien der mest skjer samtidig som alt likevel henger sammen. Ellers lykke til videre med skriveprosessen, 61 000 ord og over 200 sider, det er veldig flott =D

    • Tack! Det går framåt med skrivandet och läsandet. Goblet of fire kommer på andra plats efter Order of Phoenix som är min favorit. Den har jag läst många gånger och ser så framemot att läsa den igen. Mycket hjärta och smärta i den, det tilltalar mig… 😉

  2. Alltid när folk pratar om HP känner jag mig som ett ”?”. Jag är förmodligen den enda i hela världen som varken läst eller sett dem, men det är helt enkelt inte min grej. Men det verkar underbart att hitta en bokserie man verkligen gillar som aldrig tar slut 🙂
    Härligt med manuset med, bra jobbat!! Kul med dystologi, låter intressant!

    • Jag har en nära vän som varken sett eller läst dem. Det är bara inte hennes sorts genre. Vi är ju olika och det är ok. Jag missar förstås annat populärkulturellt-litterärt av den anledningen.
      Tack! Ja, den här dystologin (?!) går sakta men säkert framåt, vilket ju känns toppen. 🙂

  3. Det är kul att köpa nya böcker ibland 😄 Goblet of fire är tyvärr den bok jag tycker minst om i serien (eller på delad plats med dödsrelikerna). Kul att du kommit så långt med ditt manus, grattis! 😄🎉

    • Tack, det känns bra med manuset. En bit kvar men ändå… Rätt håll! 🙂
      Goblet of Fire är min favorittvåa (The Phoenix order är ettan. Min sämsta är Half Blood Prince (har nog inte läst Dödsrelikerna mer än en gång… så jag har svårt för att minnas vad jag egentligen tyckte – det var liksom så överväldigande att läsa klart serien! 😉 ).

      • Haha! Ja, det ska bli väldigt kul att se vad jag tycker om Halvblodsprinsen nu. Kanske jag tycker bättre om den än sist då den hamnade rejält sist… Fast filmen har jag sett flera gånger. Tycker Radcliffe är riktigt stark i den. 🙂

  4. HP är underbar! Min yngsta håller på att läsa del tre nu och berättar med inlevelse allt som händer så det känns nästan som att läsa boken en gång till 😉

  5. Grattis till nya scenen/kapitlet, vad roligt med sådan testläsning som leder konkret framåt även när det gäller utveckling av storyn/karaktärerna.
    Harry Potter har jag varken sett eller läst, var för gammal när serien kom och har inga barn. Men jag borde kanske läsa i studiesyfte?

    • Tack! Testläsningen är jag jättenöjd med. 🙂
      HP intresserade mig faktiskt inte från början, trots att jag gillar fantasy. Jag tyckte det lät fånigt och larvigt, rätt barnsligt. Första boken som jag dessutom började läsa på svenska tyckte jag bekräftade detta, men när jag bytte till engelska ett tag senare (en vän tyckte jag borde ge dem en chans) ändrades allt. Tror svenska översättningen inte föll mig i smaken… Studiesyfte kanske, eller för att få en inblick i vad alla snackar om? 😉

      • Det där med översättningar kan verkligen ställa till det ibland, det håller jag med om. Jag gjorde mitt bästa för att läsa 50 shades, på svenska var den inte bra så jag tänkte att det kanske var översättningen, men det var det inte. Jag kunde inte läsa klart ens 😦
        Att läsa HP i studiesyfte var en bra idé! Alltid lär man sig något 😉

      • Finns böckerna på engelska föredrar jag det, även om vissa författare är svårare att läsa än andra. Men efter ett tag kommer jag in i det. Fast vissa böcker är ju bara inte ”bra”, lika bra att lägga bort dem, finns ju annat att läsa. 🙂

      • Jag håller med, läser regelbundet på engelska och har gjort det sedan tonåren, för att hålla språket vid liv. Ibland blir jag besviken på översättningar, men det finns många kompetenta översättare med fingertoppskänsla också – precis som det finns bra författare.
        Jag är för nyfiken för att sluta läsa en bok, oftast måste jag läsa ut även om boken inte är så bra. Vissa lyfter rejält i slutet och blir ändå en okej läsupplevelse. Alltid lär jag mig något, tänker jag då 🙂

Kommentera

