Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – J.K. Rowling

J.K. Rowlings tredje bok i serien, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban tycker jag är snäppet bättre än de två första. Men det är inte förrän bok fyra och fem som jag blir riktigt HP-frälst.

Handling
Rowling inleder boken med att Harry måste uppföra sig hemma hos fastern. Men så illa som fasterns och farbroderns gäst beter sig mot honom kan det förstås inte sluta med annat än en magisk katastrof. En fängslande och spännande inledning med någon som tycks smyga på Harry i mörkret. Kan det ha vara den farlige Sirius Black som brutit sig ut ur trollkarlarnas fängelse? En man som misstänks vara ute efter Harry Potter. Hela skolan försätts i sträng övervakning av otäcka Dementorer, fängelsevakter som suger livsmusten och livsglädjen ur alla. Och som får Harry att svimma i deras närvaro. Som om det inte räcker med att han utmärker sig ändå, ska han behöva vara den enda på hela skolan som reagerar så?

Reflektion
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban fångar mig dels på grund av de många olika historierna som snygg flätas samman, dels på grund av att det går undan. Inga döda stunder i läsningen och mot slutet gäller det att hålla tungan rätt i mun och för att ha koll på vad som sker, vem som gjort vad och varför.

Min största invändning mot den här boken är nog Hermione. Hon är Harrys bästa vän, förutom Ron. Hermione kan inte hjälpa att Rowling gjorde henne till en besserwisser av högsta rang och att Rowling dessutom tvingar på henne att läsa tre gånger så många skolämnen som klasskamraterna, bara för att hon är pluggtokig. Men hey, kunde inte en kille fått rollen av att vara den som sätter sig själv i sista hand och arbetar ihjäl sig? Eller kanske ingen alls behövde haft den rollen? Nu är det dock så att bokens upplösning hänger just på det att Hermione pluggar mer än vad alla andra gör, men ändå. Jag hade gärna sett att Hermione fått en mer tacksam roll som tjej i böckerna.

Oavsett mina invändningar mot hur tjejer/killar framställs kan jag rekommendera Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Vill mest bara säga att böckerna är inte felfria, för jag misstänker att det kanske kan låta lite så i HP lovsången annars. 😉

En bok att köpa? Du hittar Harry Potter and the Prisoner of Azkaban t.ex. här och här. Numera säljs böckerna med så fina omslag. Mycket mer lockande kan jag tycka än de som utkom från början. Eller är det bara jag som tycker att det här är finare?

7 reaktioner på ”Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – J.K. Rowling

  1. Du har rätt i det här med kill- och tjejrollerna i HP-böckerna. Problematiken finns där, om man är beredd att leta efter den. Jag tänker att även detta – sjukt nog – kan ha haft en del i den enorma framgången. Alltså, att rollerna är fördelade som de är, kanske hjälpte till att göra böckerna ”rumsrena” för killar. Bara att man medvetet försökte dölja könet på författaren när det begav sig (anledningen till att det står J.K. Rowling är att man inte skulle använda kvinnonamnet Joanne – K är dessutom bara en påhittad initial, som du säkert vet) är ju beyond stört!

    Med det sagt så vill jag återigen bedyra hur mycket jag älskar alla dessa böcker – och det var ju alltså de som ledde mig in på författarbanan ö.h.t.

    • Framgången för HP beror säkerligen till stor del på stereotyper och klassiska könsroller. Det innebär också någon sorts trygghet för många, man får något som är bekant. Och att hon skulle ge ut med initialer alltså, så töntigt…
      Men vi har ju en lång bit att gå fortfarande vad gäller våra roller, som att små pojkar oftare blir tillsagda att de inte ska gråta utan fort upp igen om de ramlar medan tjejer tröstas… Bara för att nämna en tokighet vad gäller våra cementerade könsroller som vi kanske inte tror vi fortsätter hålla levande.
      Kul att HP står bakom din väg in i författarskapet. Då kan jag verkligen förstå om böckerna ligger dig extra varmt om hjärtat. 🙂

  2. Jag älskade att läsa böckerna , de tre första, sedan kom några barn med täta mellanrum och då blev de för tjocka för mig, tyvärr . Men ända sedan jag hörde förklaringen till varför det står J.k för flera år sedan… det stör mig enormt mycket. Och hey – efter alla dessa framgångar, varför står det fortfarande så? ! Sad…

    • Ja, varför ändrar man inte nu? Det har jag inte ens tänkt på. Nu finns ju ingen anledning till att upprätthålla någon sorts anonymitet kring författarens kön. Dumt att ens börja med det!

  3. Många bra poänger i kommentarerna ovan 👆👍

    Håller med om att de nya omslagen är superfina, men kommer nog alltid att tycka att de svenska är finast 😊

Kommentera

