Studier typ…

Inga kurser på vare sig högskola/universitet eller folkhögskola den här hösten. Det känns konstigt.

När jag var klar socionom lade jag terminen efter direkt till en 15 poängskurs (22,5 hp) som jag varvade med två timanställningar. Efter det bara fortsatte det. Studier varvades med jobb, allt beroende på om jag hade heltids- eller deltidstjänster. (Egentligen började jag plugga direkt efter gymnasiet: strökurser, läste upp betyg och funderade på vad jag skulle bli…)

Studiekamrat i vått och torrt

Jag var ledig på heltid för studier 2013 och 2014 (plus sa upp mig från jobbet där jag varit i åtta år då). Dessa två år pluggade jag rejält, van som jag var vid att varva studier med arbete. Under 2013/2014 plockade jag hem en fil kand i svenska språket, gjorde en manusskrivarkurs vid folkhögskola och läste spanska på ett studieförbund. Studierna betraktade jag som arbetsdagar och lade minst sex timmar om dagen på plugg typ fem dagar i veckan. Strukturerat freak, ya that’s me!

Sommaren 2014 fick jag ett sommarjobb. Jag hade faktiskt ledigt sommaren 2013 (det var då jag började skriva seriöst på dystopimanuset). Sommarjobbet övergick till en anställning som jag har kvar i dag med en (kort) arbetsdag varje vecka.

När jag började arbeta i januari 2015 på en ny arbetsplats var jag kursfri, men hösten gick jag en som hade indirekt med arbetet att göra (min chef trodde det var en kurs som var direkt tillämpbar på arbetsuppgifterna men nope…) Den var ändå jättebra så jag gjorde klar den, dock lite senare än det var meningen och därför pluggade jag typ halva våren 2016. Ni ser studier, studier, studier… Inte konstigt att jag gick skrivpedagogutbildningen det här läsåret.

Och nu inga alls.

Tomt. Lite euforiskt. En känsla av tid. Tid!

Genast kommer tankarna… Skriva, ja, det kan jag alltid göra. Träna, ja det kan jag hinna med. Och ja… Kanske en liten, liten kurs. Bara lite spanska två hållplatser bort på ett studieförbund. Om de har en kurs som passar.

Ni ser, jag är sjuk. Studiemissbrukare. Får börja i en AS-grupp. Anonyma Studiemissbrukare. Någon som vet en sådan?

 

13 reaktioner på ”Studier typ…

  1. Jag har svårt att ens ta in allt detta. Hur orkar du människa?! 😀 Men du måste tycka att det är fantastiskt roligt också?
    Att vilja lära nytt är ju väldigt bra och så länge du lever och mår av det så kör! Heja!

    • Jag har ju haft några år på mig att plugga mer eller mindre beroende på arbetsbörda men visst det har blivit en vardag för mig att ha något utöver jobbet och ibland också utöver de där obligatoriska ett till två träningspassen. Ibland finns mer energi och ibland mindre, men det är så gott som alltid väldigt roligt med att gå någon kurs. 🙂

      • Att ha någonting utöver jobbet, vare sig det är plugg eller träning, är ju bra och jag inser nu att jag tänkt mer prestation än lust när jag med fasa läst om dina studier, haha. Det är mitt perspektiv, intressant att se det i vitögat. Men lusten kan faktiskt driva även när det gäller studier, tack för den insikten 🙂

      • Prestation har sällan varit av vikt. Visst vill jag göra bra ifrån mig men mest av allt vill jag lära nytt och mer. Och träffa sköna människor. 😊 Vi ser olika på allt, tänker själv att är det inte kul då får det vara. Och skulle kunna glömma att andra inte tänker så. 😃

  2. Vilken energi! Måste vara jätteroligt att studera, och kan tänka mig att det blir lite som skrivet; ett sätt att leva. Ska blir roligt att höra vad du fyller tiden med 🙂 (Kan varmt rekommendera att slappa lite också emellanåt :-))

    • Ja, ett sätt att leva har det nog blivit. Får se hur jag tar mig an den här hösten och vad jag orkar med. Bra att jag hinner jobba lite innan jag måste välja se jag märker var orken ligger på för nivå. Och slappa, det finns det gott om tid för med. Är en soffliggare av högsta rang. 😉

  3. Håller med föregående, otrolig energi du verkar ha, och när det är kul så går det lättare (minns hur roligt jag tyckte det var när jag pluggade). Kändes ibland som jag kunde hålla på forever. Det är kul att lära sig nytt och orkar en och mår bra så. Blir spännande att se vad du gör framöver. 🙂

    • Jag ser inte mig själv som en energisk person men gör gärna saker jag tycker om. Att gå kurser är lite som träning ibland eftersom det ger tillbaka så mycket. Bl.a. energi!
      Kul att höra att du vill läsa om mina kommande ”äventyr”. 😊

  4. Roligt inlägg, jisses vad kurser du har läst! Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att läsa en halvfartskurs på distans (utan att vara säker på om jag kommer att ta några tentor). Vet inte hur jag ska hinna riktigt men tänker att jag ju kan plugga samtidigt som barnen gör sina läxor.

    • Du som är så bra på att hitta tid till träning får säkert ihop detta också. Studier motsvarar ju sällan ett förvärvsarbetes arbetstid med 40 timmars plugg i veckan. Snarare tycker jag 100% kanske legat på 50-75% beroende på kurs. Samma med deltidskurser. Lycka till!

Kommentera

