Om att läsa

Augustprisnominerade barn- och ungdomsböcker

Då var det dags igen. För Augustpriset 2018 finns nu ett gäng nominerade böcker. Vill du veta vilka det är i kategorierna för vuxna/fack ta en titt på deras hemsida. Nedan har jag lagt in vilka som nominerats i kategorin barn och ungdom.

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

Gropen, Emma AdBåge, Rabén & Sjögren
Gropen är en livsbejakande hyllning till den fria leken bortom trygghetstänk och säkerhets-certifierade sandlådor. Med dråplig humor och suverän bildbehandling visas att fantasin gror i det obevakade och vilda. Med ett konsekvent barnperspektiv gestaltas barn som ett ”vi” som gör barndom på egna villkor mitt inför de vuxnas ängslan inför all denna urkraft. Aldrig har väl en bok om den grå skolvardagen varit så färgsprakande!

Vi kommer snart hem igen, Jessica Bab Bonde & Peter Bergting, Natur & Kultur
Kan man skriva poesi efter Auschwitz? Kan man teckna serier efter Förintelsen? Serieromanen Vi kommer snart hem igen berättar samma historia om och om igen. Det är vandringen mot döden, och förintelsens logik, där det till slut inte finns ord, berättelser eller poesi. Men mot det lyser i serierutorna varje överlevandes berättelse som ett fantastiskt undantag. Det är stor seriekonst. Svar ja.

Hemma hos Harald Henriksson, Uje Brandelius & Clara Dackenberg, Lilla Piratförlaget
Det här är bilderboken som ger ordet klassresenär en ny innebörd då barnet följer med sin mamma på städjobb i ett köpstarkt och politiskt medvetet medelklasshem. Läsaren tas från miljonprogram till medelklassidyll, och in sipprar längtan efter något mer och annat. Bild-berättandet är ekonomiskt och underskruvat, långt från den politiska barnbokens plakatkonst, och tvärtom tillåts barnets blick styra läsningen. Sällan har barnfattigdom skildrats så subtilt och med så utsökt öga för drabbande detaljer.

Rymlingarna, Kitty Crowther & Ulf Stark, Lilla Piratförlaget
Rakt och osentimentalt gestaltar Ulf Stark döden och livet, kärlek, vänskap och tillit över generationsgränserna. Det är humoristiskt, hädiskt och heligt om vartannat. Boken handlar om hur Lill-Gottfrid hjälper sin farfar fly från sjukhuset till sommarstugan, men också om den yttersta rymningen, döden. Lägg till det Kitty Crowthers naivistiska och koloristiska kritteckningar som ger verket ytterligare en dimension.

Regn, Anders Holmer, Natur & Kultur
I en bilderbok som lockar till eftertanke tas läsaren på en poetisk regnresa jorden runt. Det är stämningsbärande bilderbokskonst där varje uppslag överraskar med sin subtila humor, och för läsare till olika scener och landskap där regn kan komma i form av frön eller körsbärs-blom. Sparsmakade och finurliga haikurader stimulerar till fantasi och lekfullhet. Det är lätt att meditativt försjunka i Anders Holmers värld av regn. Vilket drömregn skulle du vilja gå
ut i?

Comedy Queen, Jenny Jägerfeld, Rabén & Sjögren
Comedy Queen är en bok som balanserar mellan skratt och gråt, och som handlar om att hitta tillbaka till livet efter djup sorg. I centrum står Sasha. Hennes överlevnadsstrategi är enkel: för att inte dö måste hon bli allt det hennes döda mamma inte var, hon måste bli en Comedy Queen! Allt är nattsvart hemskt och hejdlöst roligt på samma gång. På språksprakande prosa utvinns humor och livsglädje ur den djupaste sorg.

Av dessa har jag endast läst Jenny Jägerfelds Comedy Queen. Om jag uppfattar böckerna ovan rätt så är de flesta av dem någon sorts bilderböcker, varav en är en serieroman, vilket förklarar att jag inte uppmärksammat dem. I första hand läser jag inte bilderböcker (med några undantag) och inte heller så ofta böcker för barn under tolv år. Att Augustpriset delas ut för trettionde året och att kategorin för barn och unga representeras av, som det verkar, i huvudsak böcker för små/yngre barn, tycker jag känns trist. Som jag brukar säga, denna kategori för barn borde delas upp i en för yngre barn och en för äldre barn.

Vem vet, kanske detta att barnkonventionen blir svensk lag om ett drygt år kan påverka Augustprisets uppdelning. Så att större hänsyn tas till barnperspektivet och att priset bedöms utifrån barns olika behov. På så vis kan de som ansvarar för priset bidra till att göra ett beslutsunderlag som rättfärdigar en ny bedömning där alla barn inte dras över samma kam. En kan ju alltid hoppas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.