Om att leva

Sommar och avslutningar

Elisamatildas fredagsfrågor borde väl ha besvarats på en fredag men då var jag inte snabb nog. Så idag hänger jag på hennes frågor.

1. När tog du studenten/gick ut skolan?
Studenten tog jag 1999. Sedan har jag fått två examen med fina avslutningsceremonier på Göteborgs Universitet. 2006 respektive 2015.

2. När var senaste gången du hade lov?

Sista gången jag hade lov utan att sommarjobba var 1998. (Borträknat passa flera av grannarnas barn och husdjur.) Senast jag hade jag sommarlov utan sommarjobb var faktiskt 2013. Då renoverade jag vårt bibliotek genom att måla över den mörkbruna färgen med en ljus typ aprikos (beige?) nyans.

3. Hur såg en avslutning i grundskolan ut?

Alla i grundskolan samlades på ortens stolthet till gräsbelagd inhägnad fotbollsplan. Där uppträdde årskullarna och lärare. Och så klart höll rektor tal. Det hände att det regnade innan (och troligen efteråt) men aldrig under tiden.

4. Vad brukade du göra under dina sommarlov?

Jag tittade på Sommarlovsmorgon, läste mängder av böcker, lekte med vänner, cyklade … Och så hade familjen sina obligatoriska besök hos släktingar i Älvsbyn i Norrbotten. Där bilade vi alltid runt. Älskade och älskar de ljusa nätterna – även om de inte upplevs numera då släkten där inte längre lever.

5. Vilken låt förknippar du till sommar och avslutning?

För skolavslutningar blir det Flaggan vajar på sin stång (inte en aning om den heter så) och Den lilla vita duvan (samma där). Duvlåten innebar att ett tiotal duvor släpptes samtidigt. Mycket stämningsfullt, förstås. Annars I denna ljuva sommartid. Som jag alltid föredragit före Den blomstertid.

Det var mina avslutningar. Kul idé att låta oss berätta om dem. Kanske någon mer vill, trots att det inte är fredag?

5 reaktioner till “Sommar och avslutningar”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.