Om att skriva, Skrivtips

Skicka ditt bokmanus till förlag: nyttiga tips!

En del vill skicka iväg sina manus innan sommaren för en paus från skrivandet. Mycket annat drar i en då. Andra skriver just på sommaren och skickar mot hösten. (Nederst berättar jag hur jag gjort.)

Oavsett hur du vill göra kan de tio tips jag samlat på skrivcoach-sidan passa bra nu. Bara klicka på länken nedan.

Tipsen handlar om allt från om ditt manus är klart, förlag du kan välja på och hur du skriver följebrev till vad du ska tänka på om du får ett Ja, vi vill ge ut din bok!

Länk till inlägget på min skrivcoach- och lektörshemsida. Välkommen!

Jo, hur jag gjort ja. Olika.

Någon gång kändes det bra att så att säga bli av med manuset och få iväg det innan sommaren. En del menar att det inte hinner läsas och riskerar hamna underst i högen (den digitala inkorgen). Det tror jag inte går att förutsäga. Förlag är olika stora och jobbar på olika sätt.

En del vill inte skicka in manus efter sommaren. De tänker att ”alla” skickar in då. Ja, kanske det blir en peak … . En del menar att man inte kan skicka in innan Bokmässan i Göteborg (som är i slutet av september). Eller innan jul.

Jag tänker, som jag sa ovan, att förlag är olika och tar sig an inkorgen för manus på olika sätt. Som på alla arbetsplatser finns mer att göra emellanåt men att som aspirerande författare hitta en strategi som passar som bäst för att bli läst och antagen är nog svår att hitta.

Allt handlar om att skriva bra och väl. Ha en stark story. Hitta rätt förlag och passa in i deras utgivning.

Eller, vad tror du?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.