Företaget, Om att leva

Lektörslivet – det bästa av två världar

Der här är ett inlägg för dig som tycker det är roligt att veta hur det är att vara lektör och hur företaget går och hur det gått hittills i år.

Kvartal ett – bättre än förväntat

Ibland vet jag i många veckor, ja till och med månader, vilka uppdrag som väntar. Ibland ekar inkorgen tom, liksom kalendern. Men. Det är ett bättre inflöde än föregående år trots allt. Och första kvartalet har varit riktigt bra.

Så hur har Q1 gått då? Jo, så här:

Skrivtjänster:

– Fler lektörsläsningar än jag hoppats på. Två var återkommande kunder som jag haft nöjet att samarbeta med vid flera tillfällen tidigare.
– Flera skrivcoachningar, varav två är kunder som hängt med ett par, tre år nu och återkommer för coachning av text och handledande samtal.
– Ett par första kapitel-analyser har också gjorts.

Kurser

En deltagare går just nu kursen Skriv klart din roman. Dessutom håller jag i kursen Grundläggande manusutveckling för JW förlag och utbildning nu.

BTJ-uppdrag

Som lektör för BTJ har jag bara haft två uppdrag, vilket är färre än vanligt. Kanske de rekryterat fler recensenter?

Vinst vs utgifter

Någon undrade om jag inte cashar in grymt mycket pengar med tanke på vad ett utlåtande kan kosta.

Om det ändå varit så. Drygt hälften försvinner i skatt, moms och sociala avgifter. Plus att varje inkomst ligger till grund för semesterersättning plus alla utgifter inom företaget samt obetald arbetstid.

Vill man bli rik, bör man välja ett annat yrke. Vill man ha frihet att bestämma över sitt arbete och älskar att utveckla manus, kan förstås detta passa riktigt bra.

Det bästa av två världar

Ännu har jag alltså långt ifrån en möjlighet att leva enbart på inkomsterna från företaget. Och det vet jag inte ens om jag vill. Ett annat jobb, ja ett extrajobb på deltid med ett socialt sammanhang och utmaningar, en chans att komma ut från lägenheten och hemmakontoret, är helt enkelt precis vad jag behöver. Det bästa av två världar.

Vad som väntar i kvartal två

Förutom atr jag ska lägga upp min sommardrive, dvs min sommardeal på skrivcoachning, och dra igång den i maj, har jag inget särskilt planerat för företagandet. Än så länge är andra kvartalet mindre uppbokat än vad första var, så håll gärna tummarna för att det fylls på lite lagom.

Men. Skulle uppdragen vara färre, får jag mer tid och energi över till eget skrivande. Inget ont som inte … ja, du vet.

Nyfiken på vad jag gör som företagare och lektör? Då ska du kika in på hemsidan här.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.