Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Favoriten av onda killar

Annikas bokjerkaNär jag läste frågan som Annika ställer i helgens bokbloggsjerka om vem som är vår favorit bad guy/girl, började jag fundera. Vem är min? Tankarna återvände hela tiden till samma person fastän jag är osäker på om han ska gå under epitetet ”bad guy”?

Jag kom att tänka på professor Snape, från Harry Potter. Att jag är osäker på om Snape räknas beror på den ambivalens som hela tiden omger hans karaktär. Han verkar onekligen riktigt ond utan särskilt många försonande drag och det är förståeligt att Harry anser att Snape är en ”bad guy”. Samtidigt envisas Dumbledore med att blint lita på Snape. Det är inte lätt att veta vad man ska tro.

Jag känner verkligen med Snape, då J.K. Rowling i slutscenerna låter oss få veta hur Snape kämpat för att vara både Voldemort och Dumbledore till lags, hur han försökt lura alla, och vad han försakat för att låta något större än han själv gå före allt annat. Dessutom, om man tänker på filmerna, Snape som den onde killen spelad av Alan Rickman, det är ju bara så rätt!

 

10 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Favoriten av onda killar”

  1. Jag har ju varken läst böckerna eller sett filmerna, men Alan Rickman är ett starkt argument för att jag nog ska kolla in filmerna i alla fall…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.