Manifest för hopplösa – Åsa Asptjärn

manifest för hopplösa asptjärnI andra boken om Emanuel Kent skrattar jag lika gott som under läsningen av den första: Konsten att ha sjukt låga förväntningar. Att skratta vid läsning händer inte särskilt ofta och det bidrar verkligen till att jag uppskattar Manifest för hopplösa.

Handling
Emanuel Kents bästa vän Tore ska få besök av halvbrodern han aldrig träffat, en brasiliansk kille bara något år äldre en dem. Emanuel råkar dock upptäcka något som får honom att misstro släktförhållandena. Fast det går ju inte säga till Tore, för då måste Emanuel avslöja att han råkade snoka lite grann… Dessutom är Tore odrägligt pepp på hela grejen med att börja gymnasiet. Det är inte helt lätt att dra jämnt när ens kompisar drar ifrån, utan att man har en chans att hänga på, tänker Emanuels som skriver sig ett manifest. ”Ligg lågt. Håll käften. Gör det inte värre.” Ledord som inte alltid är så lätta att följa.

Reflektion
Att få skratta åt Emanuels bryderier och tokiga infall gör mig gott. Det gör hela boken förresten. Emanuel är en kille som är någon sorts antihjälte. Tankspritt och oftast helt ogenomtänkt försöker han styra upp sin tillvaro och kontakterna med vänner, grannar och tjejer. Det är härligt att läsa om hans rätt vanliga familj. Inga bekymmer som döljer sig där, mer än att Emanuel råkar göra en lite för nära bekantskap med syrrans menskopp.

Jag rekommenderar Manifest för hopplösa till alla som är nyfikna på den. Själv hoppas jag förstås att Åsa Asptjärn kommer ge ut en tredje bok också, för det här med att följa Emanuel Kents något snirkliga väg fram i tillvaron, det är något jag gärna lägger tid på.

Köpsugen? Du kan hitta Manifest för hopplösa t.ex. här eller här. Eller så gör du som jag och lånar från biblioteket 🙂

En reaktion på ”Manifest för hopplösa – Åsa Asptjärn

Kommentera

