Böcker

Normal People – Sally Rooney

Såg du kanske tv-serien som baserades på boken när den gick för några år sedan? Det gjorde jag. Och ville läsa boken också. Sagt och gjort. Än sen att det tog flera år och ett beslut i bokcirkel att den skulle läsas.

Sally Rooneys Normal People (2018) är en skildring av en relation mellan två väldigt olika unga personer som dras till varandra.

De växer upp i samma småstad men rör sig i helt olika kretsar. Eller ja, Marianne rör sig väl inte direkt i någon krets alls. Connell är en populär fotbollskille medan hon är rik och ensam. De börjar prata och inleder en relation i smyg. Men snart gör de slut.

Avtrycket de gjort på varandra är djupt och när de möts på universitetet i Dublin blir de ihop igen. Och går isär. Men ändå kan de inte sluta ses.

Perspektiven växlar fint mellan de två och som läsare får man god inblick i deras liv och känsloliv. Det är en rätt stillsam historia, som liksom bara är. Och det räcker gott och väl. Rekommenderas!

2 reaktioner till “Normal People – Sally Rooney”

  1. Jag läste hennes Samtal med vänner först, som jag tyckte var riktigt, riktigt bra. Blev däremot rätt besviken på Normal People – fast när jag sedan såg serien tyckte jag att den var bra.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.