Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Titelns betydelse

Annikas bokjerkaAnnika skriver i sin bokbloggsjerka för helgen att bokomslagen ofta har betydelse när vi väljer böcker. Det hon undrar är vad vi tycker att titlarna har för betydelse:

Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

Sedan jag startade bloggen har jag blivit bättre på att minnas titlar. Eftersom jag inte längre ”bara” läser en bok och för att därefter lägga bort den och ta upp nästa, utan däremellan skriver om den hjälper det mig att minnas. Om det inte varit för den här nya processen i läsandet hade jag antagligen svarat att titlar inte är viktiga för mig. För det var de inte förut. Men nu tycker jag att de är det, viktiga alltså.

Titeln avgör visserligen inte om jag köper en bok eller inte, det gör omslaget och baksidestexten. Men titeln, liksom omslaget, ska spegla innehållet och förstärka intrycket av vad det är för bok jag håller i handen och vilken genre den tillhör. En titel och ett omslag som sänder ett visst budskap om ett innehåll som inte uppfylls gör ingen större skada, det känns bara lite trist när denna treenighet; titel, omslag och baksidestext, inte uppfyller vad de lovat.

 

10 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Titelns betydelse”

  1. Ja, jag håller med om att titeln ska spegla bokens innehåll och bygga upp lite förväntningar.

    Jag tänker att det även är viktigt att kunna sin genre och målgrupp när man sätter titlar.

  2. Det var inte så längesedan jag läste en bok som blivit översatt till Isens gåta. Problemet var att det inte fanns någon gåta i isen. Det där med titlar är ett vågspel.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.