Frågor

Bokbloggsjerka – Ljudboken och jag

Annikas bokjerkaDenna fredag undrar Annika i sin bokbloggsjerka vad vi tycker om ljudböcker. Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

Kanske har ni läst vad jag tyckt tidigare, eftersom det här är något jag skrivit om förr.

Jag har undvikit ljudböcker för att jag inte vet när jag ska lyssna på dem (pendlar inte, går jag på promenad vill jag höra ljuden runt mig, sitta hemma och lyssna rätt upp och ner funkar inte, jag syr inte eller pysslar med annat då man kan lyssna på böcker).

Dessutom har jag undvikit ljudböcker för att jag läser snabbare själv. På så sätt hinner jag med fler böcker och behöver inte känna tålamodet prövas.

Men jag vill inte vara omöjlig och provade ljudbok på bilresan till Norrland förra sommaren. Det blev inget bra. Kanske var det bilens högtalarsystem som sabbade upplevelsen, eller så var det uppläsaren som inte föll mig i smaken? Hans uppläsning påverkades såklart av ljudsystemet då knappt vart fjärde ord hördes, men att han liksom blev slemmig under läsande tog över upplevelsen. Hans mörka ”gubbiga” röst passade säkert mycket bra till boken En man som heter Ove, men tyvärr…

Jag har ändå inte gett upp helt. Någon dag kanske ljudboken är något jag gärna lyssnar på. Man ska aldrig säga aldrig 😉

 

15 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Ljudboken och jag”

  1. Jag vet inte heller när jag skulle lyssna. När jag pysslar måste jag ju koncentrera mig på det. Har musik på då, men märker ibland att jag inte ”hört” låten.

  2. Jag lyssnar sällan i bilen, ljudet blir så konstigt, nej det blir plugg i öronen. När jag lyssnar framförallt när jag städar, tvättar och stryker. Dessa göromål är så trista men blir genast bättre med en ljudbok.
    Mia

  3. För mig fungerade ljudböcker bra i bilen när jag körde mellan olika jobb. Lyssnade på Juloriatoriet som jag aldrig lyckats ta mig igenom tidigare. Men jag föredrar fysiska böcker. Gillar att ta i dem och känna doften.

  4. Efter denna jerkan tror jag faktiskt att jag ska testa igen. Ska bara ta reda på hur man får dem till mobilen. Och vart jag hittar dem.

  5. Nä men usch! Om någon har översatt den boken till teckenspråk ska jag absolut hoppa över den. Vill inte se någon teckna slemmigt;).

  6. Ljudböcker funderar inte för mig heller. Jag har testat men tappade tråden i boken hela tiden, glömde vem som var vem och fick hoppa tillbaka och lyssna om hela tiden…

  7. Jag läser nog långsamt för det går fortare för mig att lyssna, men jag föredrar pappersbok om jag hinner. Problemet är att jag inte har lika mycket tid för det som för hörlurar!

  8. Jag har kommit på nu när jag läst alla inlägg att ljudboksläsande när man trampar på motionscykeln kan nog vara en bra ide,

  9. Har precis börjat med ljudböcker. För mig blir det när jag går och handlar och går hem från bussen. Inga långa stunder så det går ganska långsamt framåt…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.