Frågor

Bokbloggsjerka – Mitt läsland

Annikas bokjerkaIdag vaknade jag till ett ihållande regn och en himmel täckt av moln som inte verkar ha några planer på att flytta på sig. En dag perfekt för läsning i soffan alltså. Och för bloggande, och helst lite redigerande också men ärligt talat så lockar läsningen mest – håller på med Hemligheten på Mercy Close av Marian Keyes.

Men det var ju jerkan jag skulle skriva om, inte dagens eventuella planer. I helgens bokbloggsjerka undrar Annika: Vilket är ditt litterära land? 

Jag har läst, och läser, mycket svensk ungdomslitteratur. Lite namndropping… Per Nilsson, Katarina Kieri, Katarina von Bredow, Emma Granholm, Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo… hm. Okej det finns många fler som skriver bra, men av de jag nämnt har jag gjort flera goa läsupplevelser.

Annars tycker jag det är svårt att säga att jag bara har ett litterärt land. Mycket bra fantasy och dystopi kommer från t.ex. USA. Och det finns en hel del bra amerikanska ungdomsförfattare också men no more namedropping. Nu ska jag se vad ni skrivit i denna sista jerka för sommaren.

 

10 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Mitt läsland”

  1. Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.