Böcker

Frankenstein – Mary Shelley

FrankensteinRomanen Frankenstein handlar om hur det kan gå när människan går in i Guds roll och skapar mänskligt liv på vetenskaplig väg. Det är en skräckroman, en sci-fi-roman och en äkta klassiker.

Handling
Frankenstein är en ung student som kommer på hur man kan överbrygga naturlagarna och ge liv. Han bygger en människolik man, men förskräcks av sin skapelse som han tycker är ett monster och flyr från varelsen. Den försvinner och Frankenstein vet inte vart. Följderna blir sedan förskräckliga. Jag vill inte avslöja för mycket och ta bort spänningen om man inte känner till handlingen. Frankenstein och monstret möts dock efter tid och då  berättar varelsen hur han uppfattar världen och om hur han befinner sig i ett utanförskap, ett utanförskap som Frankenstein aldrig menat åt sin skapelse men som nu är dess öde.

Min reflektion
Jag blev starkt gripen av Mary Shelleys Frankenstein. Att den är två hundra år gör den inte mindre aktuell, snarare mer intressant. Teman som utanförskap, existentialism, rädslan för det okända, vetenskapliga framsteg eller egoism är minst lika aktuella då som nu. Jag tycker boken är tidlös.

Boken har olika berättarperspektiv och inledningen fick mig att undra om jag hade rätt bok i min hand då Frankenstein inte nämndes eller medverkade. Hur han dyker upp i romanen skapar en fin berättelseram som upprätthåller spänningen till de sista sidorna. Så om du börjar läsa och undrar vad som händer, var lugn. Snart dyker Frankenstein och hans skapelse upp 🙂

Nyfiken på ett stilen? Då kan du följa länken här till ett smakprov, plus få veta lite mer om denna fascinerande roman och dess fullständiga titel: Frankenstein eller myten om den moderne Prometeus. Varför heter den så? Och visste du att den hette så?

 

Frankenstein kan du t.ex. köpa på Adlibris eller Bokus

 

 

2 reaktioner till “Frankenstein – Mary Shelley”

  1. Åh, Franktenstein! 😀 Måste få tummen ur röven och införskaffa mig ett ex av denna underbara bok (och inte bara äga den som seriealbum, även om det är väldigt fint det med!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.