En smakebit på söndag – Tredje principen

tredje principen jakobsson lundI dagens smakebit bjuder jag på en dystopisk ungdomsbok, Tredje principen av Anna Jakobsson Lund. Det är första delen i en trilogi och det var release för boken i förrgår (27 feb). Roligt med något så färskt och att jag fick boken som recensionsexemplar.

Han brukar kunna förstå sig på folk, men han måste ha missbedömt Ava. Han får ingen ordning på Leymah heller. Han har aldrig träffat en rebell som bryr sig så här mycket om kunskap.
”Visste du att en motståndsrörelse använde det här huset redan under det sista stora kriget”, säger hon.
”Före lunch visste jag inte ens att det här stället fanns. Så, nä.” Han skrattar för att släta över det vassa. Hjärnan känns översvämmad.
”Det här var medan det fortfarande fanns småstater. Ön attackerades av en fasciststat från fastlandet. Motståndsrörelsen hade ett av sina gömställen här. Jag tänker på det ibland, när jag blir tokig på att centralvärmen inte fungerar och undrar hur de har det i den där lägenheten som jag bytte bort. Det är här jag ska vara.”
Ögonen brinner av stoltheten som Levi har sett hos många i Motståndet. Det är så här de brukar se ut. Stolta och övermodiga. (s.80)
[…]
”Vi vet inte tillräckligt om säkerheten på Centret. Jag är observatör, det underlättar när vi ska få tag på information. Det finns inte så många av oss. Jag var väl den som var ledig”, säger hon och lägger huvudet åt sidan.
”Observatör. Vad betyder det att du kan göra?”
”Vad vet du om sinnen?”
”Inte mycket. Jag hörde att…” Han ändrar sig, han har sagt för mycket om Ava redan. ”Jag känner en kille som är kreatör.”
”[…] ”Kreatörerna kan ta sig in i människors tankar, de som är starka kan också styra andras handlingar.”
”Men du är något annat.?”
”Ja, observatörer är mottagare. VI kan inte påverka dig, bara följa ditt medvetande. Det är lite svårt att förklara, men jag brukar säga att jag kan nå dina tankar och minnen.”
”Låter ju inte så dumt att ha med sig.” (s.81)

Blir du nyfiken kan du titta in på Annorlunda förlags hemsida, där första kapitlen finns. Och vill du läsa fler smakebitar från andra bloggar, kika då in hos Mari och Flukten fra virkeligheten. Trevlig söndag!
en smakebit på söndan

19 reaktioner på ”En smakebit på söndag – Tredje principen

  1. Läste nyligen en av hennes noveller, Doften av mango. Den handlade också om motståndsrörelse och terror. Tack för smakbiten!

Kommentera

