Böcker

Aldrig ensamma – Anna Jakobsson Lund

aldrig ensamma jakobsson lundAldrig ensamma är andra delen i en trilogi som börjar med Tredje principen. En dystopisk svensk serie som utspelar sig i en framtid där allt är styrt av några få och där man inte har rätt att ifrågasätta.

Jag har försökt undvika spoilers här för tvåans handling, och är du nyfiken på första boken kan du läsa mer om den i ett inlägg jag skrivit tidigare.

Handling
Fortsättningen tar vid där den första boken slutade. Huvudepersonerna Levi, Leymah och Ava gömmer sig. De ska vara med och infiltrera Systemet och störta dess ledare. Samtidigt misstänker de att någon i den innersta kretsen spelar ett dubbelspel. Frågan är bara vem. De kan inte lita på någon, knappt sig själva ens. Inte med tanke på hur vissa människor kan ta sig in i andras medvetanden för att planera tankar och styra handlingar. De tankar man tänker, är de ens egna?

Reflektion
Aldrig ensamma har en spännande handling och staden som målas upp skapar en fin kuliss i en relativt rå och otäck värld. Lite svårt har jag dock att hänga med i svängarna ibland och jag har svårt att greppa hur själva medvetandeintagandet går till. Jag fascineras av tanken på att man kan gå in i andras medvetanden och styra andra personer på så vis. (Men så är jag också ruskigt förtjust i filmen Inception som bygger på samma princip, även om man in den filmen kommer åt det omedvetna på ett litet annat sätt än i de här böckerna.)

Världen som presenteras är rå och kall. Jag gillar att karaktärerna talar om andra vägar än våldets väg och jag gillar att de bryr sig om varandra.

Vill du läsa en annorlunda svensk ung-vuxen-bok med en härlig dystopisk ton då borde den här passa perfekt.

Köpsugen? Du kan hitta den här eller här.

Och vill du läsa ett utdrag från den kan du kika in hos mig när jag skrev om den tidigare.

Stort tack till Anna Jakobsson Lund som skickade mig recensionsexemplaret!

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.