När det tar emot

Alla som skriver hamnar i det någon gång. Och nu har jag hamnat i det. Att det tar emot. Jag vet egentligen vad jag ska skriva. Men för att skriva det behöver jag kolla upp en detalj och kanske även bygga på bakgrundshistorian lite grann. Den där bakgrunden som endast jag känner till och som inte egentligen skrivs ut i själva berättelsen. Men den anas i texten genom min kunskap. O allsmäktiga författar-jag!

Det är bara att ta tag i det. Jag vet. Men inte nu när klockan är nio och tankarna klibbar fast i varandra. En annan dag. Och kanske denna andra dag är imorgon?

Ja, så får det bli. Imorgon är en annan dag (som ju Christer Björkman sjung så fint – och kom sist med!) och imorgon är det alltså kolla-upp-detalj-och-fundera-på-bakgrunden-dagen. Ja, när jag inte jobbar då förstås.

 

5 reaktioner på ”När det tar emot

  1. Ibland när jag tänker så där, att imorgon, då bestämmer jag exakt var jag ska börja dan därpå så att jag kan tänka på det hela dagen och då brukar motståndet vara betydligt mindre när det är dags.

  2. Sådant där kan ta emot ibland, jag vet. Men faktiskt är det ofta så att mycket av historien börjar lossna när detaljer faller på plats. Så du kanske får en massa gratis sen, bara du har kollat upp detaljen 🙂

Kommentera

