Manusvalet avklarat

Efter ett evigt velande fram och tillbaka av för och nackdelar med att välja det ena eller det andra manuset (ungdomsboken vs dystopin) lyckades jag förra veckan göra ett val.

Det blev dystopin.

Phew!

Varför? För att den är en större utmaning att arbeta med. Mindre klar. Mer att fundera över ihop med andra. Och faktiskt mer lockande att arbeta med. Höst och vinter känns dessutom som dystopins tid. (Att kursen fortsätter med manusarbetet i vår också tänker jag inte på nu.)

Vi arbetar dock inte med hela manuset i inlämningar utan vid ett antal tillfällen lämnar vi in partier vi önskar få respons på. Till första tillfället valde jag första kapitlet. Det innebar att jag lyckades arbeta ner sju sidor till drygt fem. Kill your darlings – japp. Och, jo, bort med överbearbetningar (de där övertydliga ”upprepningarna”) och lite ordrensning och någon nedkortad dialog också.

Nu när jag är superpepp på att fortsätta, då kommer en vecka med annat arbete. Som att ge respons på det vi lämnat in. Hm… Om jag inte jobbat samtidigt kunde jag förstås lätt ha hunnit jobba vidare med manuset. Nackdelen med att en inte är ekonomiskt oberoende. Ja, ja. Bara att gilla läget 😉

Och hjälp. Insåg just att jag ska få respons. FÅ! Inte bara ge. Håll tummarna för mig för positiv och konstruktiv (snäll) sådan.

 

11 reaktioner på ”Manusvalet avklarat

  1. Härligt att du har kommit fram till ett beslut. Jag har precis skickat mina första tjugo sidor till mina blivande kurskamrater och ska få respons på onsdag – så jag kan mycket väl sätta mig in i hur du känner det 🙂
    Kan du ge tips om en dystopi som passar en nybörjarläsare (=alltså jag)?

    • Vad spännande. Att du också inväntar respons alltså 😊
      Dystopier som är lättlästa (bladvändare) jag kommer på nu är Hungerspelen och Divergent. Är ju mest bekant med ungdomsgenren. The Maze Runner också. Favoriten är Hungerspelen bla för att den speglar vårt nutida samhälle och berör viktiga socialpolitiska aspekter. Vuxendystopier är svårare att komma på så här på rak arm… Orwells 1984 borde vara en (om den inte räknas som sci-fi?) men den har jag inte läst själv – blir förstås lusten på den nu när jag inser det 😉

  2. Varför kommer man inte på några vuxendystopier (åtminstone som är utgivna under det här årtiondet), kan det vara något av ett hål i utgivningen just nu? Jag tänker ibland att branschen ser ut att rikta in sin utgivning i den genren mot ungdomar. Jag skriver på en dystopi för vuxna, kanske inte så superstrategiskt egentligen 😀

Kommentera

