Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Författare som skapar intressanta karaktärer

Annikas bokjerkaHelg redan. Dagarna blir ett flimmer i sommartid och dagvillan är stor men vad gör det egentligen? Tur att Annikas bokbloggsjerka hjälper till att ha ordning på veckan. I den här jerkan vill hon att vi ger ”exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.”

Maria Gripe är en av av dessa författare som skapar intressanta karaktärer. Det finns många fantastiska böcker av henne men Skuggserien är nog den hon är mest känd för. Roligt att det finns författare som skriver så bra för barn och unga. Det leder mig tankarna till en annan författare i barn- och ungdomsgenren. Astrid Lindgren.

Dessutom gillar jag Johanna Lindbäck och Emma Granholm som skrivit flera riktigt bra ungdomsböcker med karaktärer som med lätthet fångat mitt intresse.

Johanna Lindbäck

sjutton år och skitsnygg

12 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Författare som skapar intressanta karaktärer”

  1. Maria Gripe var en stor favorit hos mig när jag var yngre. Just Skuggserien funderar jag på om jag kanske borde läsa igen.

  2. Kan bara hålla med om Lindgren och Gripe. Känner till dom andra författarna som du nämner men har inte läst något av dem ännu. 🙂

  3. Många som läst Skuggserien när de var små, jag med. 🙂 Försöker jobba lite på att läsa mer ungdomslitteratur – kanske kanske kan vara dags för en omläsning.

  4. Astrid Lindgren känner jag förstås till, och Maria Gripe läste jag som ung. De två andra är nya för mig. Jerkan är alltid full av nya tips!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.