Frågor

Bokbloggsjerka – Därför läser jag

Annikas bokjerkaFredag morgon och dags för bokbloggsjerka. Annika funderar över läsandet i ett lite längre resonemang som mynnar ut i frågan: Varför läser du egentligen böcker?

Jag läser för att jag tycker om att få befinna mig någon annanstans en stund. Jag tycker om att orden skapar världar och att jag blir delaktig och engagerad i några, visserligen fiktiva men nog så verkliga, karaktärers öden. Annika funderar på om verklighetsflykt är en anledning till att läsa, men jag vill inte se det så. Är det i så fall en verklighetsflykt att se på tv-serier och film? Spela tv- och dataspel? Nej, det vill jag inte kalla det. Att läsa förflyttar mig till andra platser, lär mig om människors karaktärer och orättvisor för att nämna några exempel. Dessutom tycker jag om att läsa för att det är mysigt att krypa ihop i soffan med popcorn och choklad nära till hands… 🙂

19 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Därför läser jag”

  1. Det är bara böcker som jag kan koppla av helt med. Tittar jag på film eller annat så kan jag ändå göra annat, eller funderar på vad jag borde göra. Läser jag kopplas alla måste bort.

  2. jag håller helt och håller med dig, men för mig gäller det även när jag ser en bra film. En som får en att drömma och längta, gråta och skratta.

  3. En riktigt bra bok kopplar bort mig från världen på noll tid och sen har jag inte tid att återvända på länge… ett sånt grepp om mig skulle aldrig en film serie eller ett spel ha på mig. Böcker är verkligen avkoppling på högnivå!

  4. Jag kan inte se läsningen som verklighetsflykt utan det är underhållande, avstressande, kunskapsgivande och ett sätta att hålla sitt språk och sin hjärna igång.

  5. Att förflytta sig till andra platser är bra mysigt, och du nämner också en massa andra härliga saker med läsningen som jag bara kan hålla med om. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.