Frågor

Bokbloggsjerka – Nobelpristagare hemma hos mig

Annikas bokjerkaHelgens jerka hos Annika handlar om Nobelpristagare. Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla alt. vilka nobelpristagare har du läst?

Efter lite efterforskning i hyllorna och på internet blir listan som följande: (Några har lästs i ”större” mängder -tre böcker vardera av Lagerlöf och García Márquez – medan andra fått nöja sig med lite mindre omfattande läsning.)

Rudyard Kipling (1907) – Läst
Selma Lagerlöf (1909) – Läst och många i hyllan
T.S. Eliot (1948) – Läst fåtal dikter
Pär Lagerkvist (1951) – Läst fåtal dikter
John Steinbeck (1962) – Läst och i hyllan
Samuel Beckett (1969) – Läst fåtal dikter
Gabriel Garcia Márquez (1982) – Läst
Wislawa Szymborska (1996) – Läst fåtal dikter
Doris Lessing (2007) – En bok i hyllan, oläst
Tomas Tranströmer (2011) – Läst fåtal dikter, finns i hyllan
Alice Munroe (2013) – Läst och har en novellsamling i hyllan

nobelprismedaljen 2

21 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Nobelpristagare hemma hos mig”

  1. Alltså gud, jag kände att jag har pinsamt dålig koll på nobelpristagare… Insåg också att jag läst fler än vad jag trodde!

  2. Jag älskar Djungelboken, det är en av mina favoriter av alla böcker nånsin. Du har en del riktiga pärlor kvar att se fram emot – Le Clézio och Nadine Gordimer rekommenderar jag särskilt!

  3. Den här blir lurig, för nobelpristagare, om några, läste jag mer när jag var ung. Då lånade jag mycket på bibliotek, så de står inte i någon hylla, och jag antecknade inte vad jag läste. Jag kan ha någon bok i en hylla, men i så fall i mitt ungdomsrum, så det kan jag inte kolla upp… Får försöka minnas, inte min starka sida,,,

  4. Kiplings Djungelboken är jag lite osäker på om jag läst, känns som jag borde kolla upp det. Gymnasietiden känns ganska långt bort och jag minns i ärlighetens namn inte heller alla författare som jag läste i litteraturvetenskapen …;)

  5. Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.