Böcker

I ljusets makt – Leigh Bardugo

wpid-atn1024_i-ljusets-makt.jpgI ljusets makt är första delen i Leigh Bardugos Grisha-trilogi. Bardugo har skrivit en klassisk fantasyberättelse där hjälten är en vanlig tjej, med ovanliga förmågor. Roligt med en hjältinna som får utvecklas och bli en motkraft till det onda i Bardugos värld – för starka tjejer i fantasylitteraturen kan vi väl knappast få för mycket av?

Handling
Alina och Mal växer upp utan sina föräldrar hos en skyddsling. Precis som andra barn testas de som små för att se om de tillhör Grishan, om de har speciella förmågor. Men de verkar vara vanliga barn. Ett hopp görs mellan barndomen till tonåren när de ingår i armén och fortfarande är goda vänner – även om Alinas känslor för Mal utvecklats – och vi får ta del av när Alinas dolda förmåga uppenbarar sig inför hela armén. Skuggmästaren, den mäktigaste Grishan, beslutar att ta sig an henne, skydda henne, och skickar Alina till sitt palats och till kungen för utbildning. Hon skiljs från Mal och längtan efter barndomsvännen är stor, men hon lär sig om sig själv och den förmåga hon inte visste att hon hade. Dessutom känner sig Alina, likt de flesta vid hovet, dragen till Skuggmästaren. Men är han, och hans planer för hur de två ska uppnå fred, att lita på?

Min reflektion
I ljusets makt är spännande. En bladvändarbok. Den är lättläst och språket flyter enkelt och behagligt över sidorna. Världen som handlingen utspelas i påminner om Ryssland och namn på personer och platser klingar åt det hållet. Jag gillar att Alina är den lilla tjejen, tafatt, oansenlig och blek. Hon gör inte mycket väsen av sig. Tror sig inte vara något. Men hon kan hindra att ondskan breder ut sig. Och jag gillar att hon tar på sig ansvaret, att hon växer och mognar. Eftersom det kommer fler böcker i serien (två till) tror jag att Alina kan gå långt. Nu, I ljusets makt, tillåts vi bara ana vad hon förmår. Det ska bli roligt att läsa fortsättningen och jag kan knappt vänta på nästa bok som kommer i höst. Rekommenderas.

Vill du ta del av en smakebit från I ljusets makt? Kika in här hos mig, då jag också skriver lite mer om boken.

Lust att köpa? I ljuset makt hitter du bl a här och här.
Tack till Gilla förlag för att jag fick boken som rec.ex. 🙂

2 reaktioner till “I ljusets makt – Leigh Bardugo”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.