Om att läsa

Läsutmaning i mål!

collage-spanienlasningEftersom det jag anser att det är viktigt att läsa mycket för att en själv ska bli bra på att skriva satte jag förra året ett läsmål om att läsa tre böcker per månad. Utöver mitt läsmål deltog jag också i en läsutmaning, Kaosutmaningen. Kaosutmaningen stod C.R.M. Nilsson för. Den innebar att av en lista med 35 punkter skulle 20 stycken prickas av för att man skulle ha klarat utmaningen.

  1. Läs en bok som publicerats 2016. Middagsmörker, Charlotte Cederlund
  2. Läs första delen i en serie/trilogi. Soulless, Gail Carriger
  3. Läs en novellsamling. Irakisk kristus, Hassan Blasim
  4. Läs en bok som är mestadels blå. Det lilla bageriet på strandpromenaden, Jenny Colgan
  5. Läs en bok med annat originalspråk än svenska eller engelska.
  6. Läs sista delen i en serie/trilogi. Shattered – Teri Terry
  7. Läs en bok publicerad år 2005.
  8. Läs en lånad bok. Slated – Teri Terry
  9. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld. Ur askan, Leigh Bardugo
  10. Läs en bok vars titel består av fyra ord. Det dina ögon ser, Christina Wahldén
  11. Läs en bok med ett träd på omslaget. Skymningslandet, Marianne Hermansson (två träd!)
  12. Läs en bok med originalspråk på svenska. Djupa Ro, Lisa Bjärbo
  13. Läs en bok som berättas ur minst två karaktärers synvinklar. När hundarna kommer, Jessica Schiefauer
  14. Läs en bok som kommer som film under 2016 eller 2017.
  15. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson. Du, bara, Anna Ahlund
  16. Läs en bok på annat språk än svenska. Dead Ever After, Charlaine Harris
  17. Läs en bok av en afrikansk författare.
  18. Läs en tegelsten (=bok på över 500 sidor). City of Heavenly Fire, Cassandra Clara
  19. Läs en Nobelpristagare.
  20. Läs en bok med mat i titeln.
  21. Läs en bok vars titel består av ett ord. Processen, Franz Kafka
  22. Läs en bok med en namnlös berättare. Åka buss, Henrik Wallnäs, Matilda Ruta
  23. Läs en bok som utspelar sig i historisk tid.
  24. Läs en deckare med kvinnlig huvudperson. Dödligt dubbelspel, Susanna Ahlenius
  25. Läs en bok som utspelar sig under vintern. Tsunamin, Jenny Forsberg
  26. Läs en debutroman. Kalmars Jägarinnor, Tove Folkesson
  27. Läs en bok som är mestadels lila. Heartless, Gail Carriger
  28. Läs en bok med en dryck i titeln.
  29. Läs en bok som har färre sidor än 300. Jag blundar tills jag finns, Marie Björk
  30. Läs en asiatisk författare. Män utan kvinnor, Haruki Murakami
  31. Läs en bok som publicerades före år 1900. Northanger Abbey, Jane Austen (1818)
  32. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
  33. Läs en lyriksamling.
  34. Läs en bok med en ensam person på omslaget. Changeless, Gail Carriger
  35. Läs en bok av en författare du aldrig har läst tidigare. Analfabeten som kunde räkna, Jonas Jonasson

collage-201625 av 35. Jag är i mål. Kaosutmaningen klarades av. Yay! Och jag har inte valt böcker utifrån listans kriterier utan läst och sett vad som passat in. Det gick ju bra!

Mitt läsmål då? 3 böcker/mån. Njae. Jag har visserligen läst 3.4 böcker per månad om jag slår ut de 41 böckerna jag läst (eller snarare bloggat om, för jag har läst ytterligare någon bok för kursen som jag inte skrivit om) men jag har inte alltid uppfyllt målet med tre böcker per månad. Men jag tycker det gills. Så yay! igen. Ännu ett mål avklarat. 🙂

I nuläget har jag inga nya läsmål. Jag får återkomma om jag deltar i någon ny utmaning eller sätter upp nya mål. Har ni någon utmaning som väntar (något för mig kanske?) eller några mål med läsningen?

 

14 reaktioner till “Läsutmaning i mål!”

  1. Hurra för att ha klarat utmaningen! Den låter rolig, och bra jobbat att inte ens ha utgått från den utan valt böcker utan de kriterierna. Och ändå fått till det.
    Jag hade satt ett läsmål (På goodreads) på 30 böcker som jag klarade med lite marginal. 🙂

        1. Ja, du har ju varit superduktig som fått ihop manuset. Med läsningen som bredvidmål till skrivandet blir det många mål och det är roligt att se att även de målen uppnås. För mig är läsningen en del i att ta del av hur andra skriver och genom olika genrer, olika författare lär jag mig mycket även om jag förstås har viss tyngd åt att läsa sådant jag själv tycker om att skriva. Allt för att bli bättre 🙂

  2. Jättebra! Härligt när en är klar med utmaningar. 🙂 Kaosutmaningen är kul, inte dumt att kunna pricka av genom att läsa det en känner för och sen se vad som kan passa 😉 Funderar lite över att delta i år också, och sen blir det nog någon till utmaning om jag känner mig själv rätt…

    1. Jag ska ta mig en titt på årets kaosutmaning för att se om den tilltalar. Annars har ju sådana där jorden-runt utmaningar lockat tidigare. Fast de verkar svårare. Får fundera lite. 😊

  3. Jag gillar Kaosutmaningen, den är så föredömligt prestationsbefriad. Så den hoppar jag på i år igen. Ev hänger jag med om Lyran ordnar en jordenruntresa igen, annars så ska jag hålla mig borta från utmaningar. Någon lärdom ska jag väl ändå dra av det här året 😉

  4. Jag har aldrig varit med på någon utmaning (tror jag – möjligen har jag försökt, men misslyckats, haha). Oftast är jag för långsam och fattar inte förrän halvvägs igenom att de existerar. Men jag tycker det är roligt att läsa andras sammanfattningar och listor. Min privata läsutmaning får bli samma som förra året, nämligen att försöka läsa (eller lyssna) lite varje dag, för det mår jag bra av.

    1. Ja det gäller att hitta rätt utmaningar. Kaosutmaningen gillar jag eftersom den inte styr läsningen så mycket. Att läsa (lyssna) lite varje dag låter som en bra utmaning. 😊

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.