Frågor, Om att läsa

Bokbloggsjerka – Köpbegäret och bokrean

Annikas bokbloggsjerkaFredag och jag är ledig från jobbet. Jag har ingen uppgift för utbildningen (mer än egna manusprojektet) och inget inbokat under dagen. Fast jag tänkte jag skulle ta en tur in till stan och kika lite på reaböckerna. Kika, inte köpa… Eller? Om att vilja köpa böcker handlar bokbloggsjerkan hos Annika idag. Jag har tid att vara med och tycker det är jättekul att den börjat igen. Frågan från Annika lyder:

Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?

emma-austenTvånget kring att äga böcker har lugnat ner sig. Många böcker är dock otroligt snygga, som alla vackra klassikerböcker. Deras omslag kan verkligen få mig att vilja äga ungefär varenda en. Och visst, någon har slunkit med hem trots att jag inte tänkt handla. Så snygghet i kombination med att det är en bok en liksom borde ha läst då faller jag lättare. Eller ja, ähum, borde ha läst. Jag säger inte att jag läst mina finklassiker bara för att jag köpt dem.

Det är i alla fall en tanke kring varifrån mitt tvång kommer ifrån. Dessutom kan jag tänka att en liten, liten pocket ska väl ändå inte ta så mycket plats. Och är den inte bra kan jag skänka/sälja den. Ett intalande som ibland får mig göra inköp.

stall_ut_en_vaktare-lee-harperMen faktiskt är det så att jag har blivit mycket bättre på att inte följa impulskänslan att vilja äga boken. Jag lånar böcker från biblioteket ofta. Och än så länge har jag inte stött på en bok som inte funnits. (Jag vet, det går att önska att de beställer, men det har jag sluppit.)

Ska bli spännande att se hur boktittandet kommer gå idag. Jag är mest på jakt efter ungdomsböcker, men med tanke på hur välfyllda bokhyllorna är – d.v.s. fulla – borde jag inte köpa någon alls. 😉

Trevlig helg på er!

17 reaktioner till “Bokbloggsjerka – Köpbegäret och bokrean”

  1. Finns det egentligen nåt underbarare än att komma hem med en trave nya, olästa böcker? Oavsett om man köpt dem eller lånat på biblioteket! 📚 och visst är det nåt visst med en bokhylla full med böcker.

  2. Jag får en väldigt härlig lycklighetskänsla när jag kommer hem med en trave böcker och jag har förmodligen ett stort ägandebegär för jag vill fortfarande äga mina böcker 🙂

  3. Jag älskar att låna mina böcker och känner mig så glad när jag bär hemma ännu en hög från biblioteket. Känner inget större behov av att äga direkt faktiskt. Möjligen någon gång ibland.

  4. Vad skönt att ditt begär lagt sig och att du kan låna böcker. För min del är jag helt nere i bokköparträsket. Jag bara KAN inte gå in i en bokhandel utan att köpa något. Jag kan utan att tveka köpa böcker för flera tusen i månaden, trots att jag bara har en enda vettig tröja och verkligen skulle behöva ett par nya vårkängor. För mig är det som att böcker liksom går utanför allt annat som jag behöver eller vill ha, som om böcker vore lite som frukt och grönsaker, det är så nyttigt och bra för kroppen att jag faktiskt inte kan tänka på priset, och det kan helt enkelt inte vara för mycket.(Min sambo håller förstås inte med, men jag staplar stora bokhögar på och under mitt sängbord – eftersom det inte finns någon plats kvark i våra fyra bokhyllor – och så ser han dem nästan inte).

  5. Jag hör också till dem som köper mindre böcker numera. Det blir bokköp ibland men inte så ofta sen jag började jobba på bibliotek=guldgruva 😉

  6. Jag borde börja låna mer på biblioteket igen eftersom mina bokhyllor är rågade och några mer hyllor får jag inte plats med.

  7. Böcker jag verkligen måste äga är de böcker/serier jag verkligen gillar! Jag behåller eller köper inte en bok pga dess snygga omslag, däremot kan det få mig att plocka upp och kolla in boken närmare.

  8. Jag köper böcker för omslaget är snyggt och jag vill fortfarande äga böckerna. På bibblan får man bara låna vissa böcker i 7 dagar, då blir det för stressigt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.