Böcker

Equilibrium – Anna Jakobsson Lund

Anna Jakobsson Lunds senaste bok, Equilibrium är inte bara snygg, den fängslade mig så att läsningen inte tog mer än ett fåtal dagar.

Ari arbetar med att ta fram ett vapen. En sorts antändlig gelé som får folk och saker att fatta eld. Uppdragsgivarna har stort förtroende för Ari utan att ana att framgången som kemist beror på att Ari känner av materians egenskaper. En egenskap som ligger utanför Aris kontroll och resulterar i en livshotande situation. Ari måste fly och noga dölja vad hon förmår eftersom personer med speciella förmågor, som att styra vind och eld, eller materia, fängslas och sätts under medicinering för att nyttjas i armén.

På en ny plats får Ari möjlighet till ett nytt liv. Det förflutna kommer dock ikapp och förmågan som är både ett hinder och en möjlighet är något hon är tvungen att lära sig hantera, för att undvika att döda utan kontroll.

I Eqilibrium möts jag av en värld där könsroller och könsidentiteter skrider över alla gränser. Det är en värld där människor placeras i fack utifrån vilka de är, vilket markeras genom tatueringar som bland annat speglar hur de mår. Inledningsvis slungades jag till Anna Jakobsson Lunds trilogi om Systemet eftersom karaktärerna även där har förmågor utöver det vanliga, liksom att droger intas mer eller mindre öppet. I Equilibrium är förmågorna dock inte detsamma som i trilogin och drogerna har inte samma centrala roll, ändå uppstod viss oro över att Equilibrium skulle vara för lik dem, för jag ville ha något nytt nu. Snabbt insåg jag att oron var obefogad. Equilibrium är en ny fascinerande historia, en helt annan berättelse än den om Systemet och jag kom att tycka väldigt mycket om den.

Anna Jakobsson Lund ger ut sina böcker själv på det egna förlaget Annorlunda förlag. Ett passande namn. Equilibrium är annorlunda och vänder på föreställningar (fördomar?) om vilka vi är och vad vi identifierar oss som. Equilibrium, rekommenderas.

 

En bok att köpa, eller som du vill läsa mer om? Du hittar Equilibrium t.ex. här och här. Själv är jag otroligt glad över att jag fick boken som recensionsexemplar. Stort tack Anna!

Recept på brödet som äts av karaktärerna, ett kort från kortspelet de spelar och en karta över rövarstaden huvudpersonen flyr till – så roligt att få ihop med boken!

 

 

7 reaktioner till “Equilibrium – Anna Jakobsson Lund”

  1. Vågar inte läsa det här just nu, eftersom jag är sjukt rädd för spoilers:) Men jag har just läst Tredje principen av samma författare och jag är grymt sugen på att få sätta tänderna i de två följande delarna och sedan även denna!

    1. Spoilers kan ställa till det. Hyfsat spoilersfritt dock – inte mer än vad som finns på våra boknätjättars försäljningssidor iaf 😃
      Jag gillade verkligen Tredje principen! Du har en del spännande läsning framför dig nu…

    1. Tack! Visst är boken bra! Kul att du också tycker det. 🙂
      Och jag håller med om att Ari har ett hen-pronomen. Jag ville bara inte spoila Aris könsidentitet direkt eftersom Ari inledningsvis i boken kan upplevas mer som kvinna än man – speciellt innan flykten – så jag valde att beskriva Ari som hon. 🙂

    1. Tack för att du skriver att du gillade inlägget 🙂 Nu blev det hon som pronomen eftersom jag inte ville spoila Aris könsidentitet direkt då Ari inledningsvis i boken kan upplevas vara mer av kvinna – speciellt innan flykten – och därför valde jag att beskriva Ari som hon. 🙂
      Läsaren upptäcker ju själv att könsidentiteten är rätt glidande, tänker jag. Men det var något jag ville överlämna åt den som väljer att läsa boken. Kul är också att författaren skriver att det finns flera recensioner där Aris pronomen växlar, så det här med hur Ari uppfattas tycks också vara rätt olika. Ett intressant grepp av Anna Jakobsson Lund för att lyfta det här. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.