Böcker

Den som står dig närmast – Nina Källmodin

Den som står dig närmast (2018) är Nina Källmodins debut, en roman som blandar mejl, anteckningar, ett fåtal artiklar och sms för att föra berättelsen framåt. Ett intressant berättargrepp som gjorde mig nyfiken och som jag tycker fungerade fint.

Den som står dig närmast är en stark historia om flera kvinnors livsöden. Alma, den unga kvinnan som ville se hela världen, lämnar inte sin lägenhet och systern är tvungen att handla åt henne. En kärlekshistoria och berättelsen om ett barn nystas upp. Något gick väldigt fel och frågan om skuld och oskuld är central.

Nina Källmodins debut är gripande. Jag fångas av mejlen och anteckningarna, det finns en dynamik i dem som drar in mig i det som sker och skett. Genom ett nu i mejlen och i ett då i anteckningarna läggs pusslet till varför det är som det är. Bortsett från att jag störde mig på petitesser som korrfel blev det här en gripande och stundtals lite jobbig läsning. Berättelsen gick verkligen in under huden, såsom det sjuka i att aldrig gå ut, hur tankar kan ta över ett sinne och även det som uppdagas var ingen lätt sak att läsa. I övrigt en välskriven bok att rekommendera.

Stort tack till Winai Books för recensionsexemplaret!

Är du nyfiken och vill läsa mer eller köpa? Då hittar du Den som står dig närmast bl.a. här och här.

2 reaktioner till “Den som står dig närmast – Nina Källmodin”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.